23948sdkhjf

Færre meter med vei

Den årlige veilengden under arbeid i Norge i dag er redusert til en tredjedel av det den var for 15 år siden. I samme periode er det blitt fire ganger så dyrt å bygge tofelts veier.

Trendanalyser som årlig gjennomføres av byggherreseksjonen på utbyggingsavdelingen i Vegdirektoratet, viser at mens det i 1993 var over 1800 kilometer vei under arbeid i Norge, har dette sunket til 627 kilometer i 2008. I årene 1994 - 1997 lå antall kilometer ny vei under arbeid på 1596 til 1351 kilometer i året. I perioden 1998 - 2000 sank antall kilometer vei under arbeid fra 1036 til 676 kilometer. Fra 2000 til 2008 har antall kilometer vei under bygging ligget på mellom 466 til 714 kilometer i året, skriver Vegen og vi.

I 2008 er det beregnet at 627 kilometer ny vei er under anlegg. For neste år er det beregnet å være 617 kilometer, det er bare en tredjedel av veilengden som var under arbeid for 15 år siden.

Beregnet løpemeterpris for en normal tofelts vei i Norge i dag er på gjennomsnittlig 50 000 kroner, dette er ca fire ganger så dyrt som for 15 år siden.

På de vel 100 veianleggene under arbeid med strekningsvis bevilging i dag, er gjennomsnittlig kostnadsstørrelse ca 480 millioner kroner pr. prosjekt. Utviklingen i gjennomsnittlig anleggsstørrelse har vært jevnt stigende i løpet av de siste 15 årene. Fra slutten av 1980-tallet og frem mot midten av 1990-tallet var det budsjettert med bevilging på 300 - 400 veianlegg i året. Fra 2000 og frem til i dag har dette sunket til litt over 100 veianlegg i året.

Oversikten over kostnadsutviklingen på norske veiprosjekter de siste ti årene, viser at det er mange ganger så dyrt å bygge vei i byer og tettbygde strøk som på landet. Mens gjennomsnittlig løpemeterpris for ordinær tofelts vei er 50 000 kroner på landsbasis, har nye veiprosjekter i for eksempel Akershus, hatt en løpemeterpris på 324 000 kroner.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062