23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Økende aksept for kinesiske maskiner

Norge importerer mer maskiner og transportmidler fra Kina enn noen gang, men til nå har dette i all hovedsak vært produkter underlagt internasjonale merkenavn. Nå satser imidlertid stadig flere kinesiske selskap og norske importører på å bygge kinesiske merkenavn i Norge.

Kina har i løpet av det siste tiåret blitt en av Norges viktigste handelspartnere. I 2010 ble det importert anleggsmaskiner, verktøy og transportmidler for over 17,5 milliarder kroner fra Kina, en økning på hele 4,3 milliarder kroner fra 2008. I henhold til foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå vil importen holde seg tilsvarende høy i 2011.

Selskapet Wee Trading er en av flere bedrifter med bred import fra Kina, og selger alt fra anleggsutstyr til landbruksmaskiner og verktøy. Daglig leder Rune Wee merker en holdningsendring i det profesjonelle markedet til utstyr bygget i Kina.

- Vi har egne merkevarer, men satser også på kinesiske merkenavn som traktorprodusenten Dong Feng og anleggsmaskiner fra Carter. Disse produsentene er store i Kina og Asia, men norske forbrukere har ikke vært helt modne for de kinesiske merkene før nå.

Kineserne har lenge bare konkurrert på pris, men den tiden er forbi, sier daglig leder i Wee Trading, Rune Wee i en pressemelding.

I takt med den industrielle utviklingen i Kina har importen utviklet seg gradvis fra enkle tekstilprodukter og råvarer til høyteknologi som data, IT og kjøretøyer. I samme periode har nordmenn flest fått et mer positivt inntrykk av kinesiske varer, sier Elise Chen, styreformann i Norsk-Kinesisk Handelskammer (NCCC).

- Vi opplever at folk har stadig større tillit til kinesiske varer og er mer bevisste på at kvaliteten er god generelt sett. Tekstilprodukter og enkel elektronikk er akseptert for lengen siden, mens det norske markedet blir stadig mer åpent for høyteknologiske produkter, kjøretøy og maskiner, sier Elise Chen.

I likhet med Japan og Korea, som for lengst har ledende merkenavn i Vesten, har Kina måtte gå den lange veien får å komme inn i "varmen". Når dette er i ferd med å skje, åpner det seg nye muligheter for klinesiske eksportører.

- Med større tiltro til kinesiske produkter blir det også lettere for egenproduserte, kinesiske merkevarer å gjøre det bra i Norge og Vesten. Det er en utvikling vi kommer til å se i de nærmeste årene, avslutter Elise Chen, styreformann i NCCC .

Holdningsendring på gang Større aksept Åpner for egne merkevarer
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063