23948sdkhjf

Spydeberg-firma i medvind:: Ære være arbeiderne

Fem har blitt til 40 ansatte på syv år med to Gasselle-diplomer på veggen. Æren blir gitt til de flinke medarbeiderne.

Det går selvsagt opp og ned for de fleste i anleggsbransjen, men omsetningen kan ingen klage på i det unge og fremadstormende Spydeberg-selskapet. De siste to årene har firmaet sikret seg to Gaselle-diplomer og fra en omsetning på 52 millioner i fjor regner daglig leder Bjørn Ingar Strøm å øke til mellom 56- og 60 millioner dette året. Fortsatt vekst altså, men han presiserer at de nå er mer interessert i å stabilisere seg der de er, enn å vokse noe særlig mer.

Egenutvikling

Vi går tilbake i tid, til den siste krisa. En tid med usikkerhet og hard kamp om jobbene tvang frem en nytenkning hos Spydeberg-firmaet. Som et resultat av dette regnet de i 2009 på en jobb for Jernbaneverket. En jobb de fikk og gjorde bra, siden har dette utviklet seg til et godt kundeforhold.

Ved å bli målt på HMS hver måned av jernbaneverket blir man selvsagt skjerpet og bedriften har lært mye av dette, noe som igjen har gitt mulighet for videre vekst.

Og Jobber man bra får man belønning. I september flyttet de inn i splitter nye lokaler utenfor Spydeberg. Her har de moderne og lyse kontorer i tillegg til egen verkstedhall, vaskehall og stor tomt for lagring. Tidligere leide de en gammel veikro som hovedkontor, så overgangen har vært merkbar.

- Å ha eget verksted med en flink mekaniker er vi kjempefornøyde med. Nå får vi tatt tak i ting før det blir kjørt helt ned, forklarer Bjørn Ingar.

Flinke og fleksible

Samtlige ledere i bedriften er enige om hvorfor de har lykkes. Det er takket være flinke og trofaste folk. De blir beskrevet som svært dyktige og fleksible, ingen er redde for å ta i et tak.

Det blir gjort helt klart at dette har hatt stor betydning for kundene, som igjen har gitt BIS Maskin mulighet for slik vekst.

Godt Miljø

Miljøet blir beskrevet som godt og mellomlederne er opptatt av å motivere for å gjøre en god jobb, likevel skal de ikke gå av veien for å si i fra om noe blir gjort galt heller.

Sammensetningen

Hver uke blir det holdt møter blant arbeidslederne. Det blir hele tiden gjort hensyn til hvilke folk som arbeider best sammen. Slikt blir lagt merke til ute i grøfta og det har blitt en bra gjeng med blide og fornøyde folk.

90 prosent av arbeidsstokken er hentet lokalt, på den måten slipper de folk som bor på brakker. Dette er også gjort for å sikre stabilitet og godt miljø.

Maskinstallen

Maskinstallen består av 12 gravere fra tre til 30 tonn, fordelt på merkene Volvo, Cat, JCB og Doosan. De har også knuseverk og sorteringsverk, dosere, dumpere og seks lastebiler. I stallen har de 24 firmabiler, fordelt på Volkswagen Transporter, Mitsubishi L200 og Nissan Navara.

På banen

At BIS er har væt på banen de siste årene er sant i dobbel forstand. Både markedsmessig generelt sett og på banen rent fysisk. Jobbing for Jernbaneverket er selvsagt litt spesielt og har bestått av å grave føringsveier, kabelgrøfter, strømgrøfter og monteringsarbeider av for eksempel informasjonsskjermer på plattformene.

Her er det strengere krav og banefolka blir rekruttert blant de mer erfarne i bedriften. De har nå tre gravere som er tilpasset banearbeid, i tillegg følger det med en del utstyr for kabeltrekking. En ny spesialbygget 8-tonner er også bestilt og skal monteres av Rosenqvist Maskin i Sverige. Dette vil være en korthekket gravemaskin med henger for bruk på selve jernbanesporet.

- Det vil utvilsomt være litt spesielt å kjøre denne i 30 km/t på sporet, smiler Bjørn Ingar.

Oslo S

BIS var involvert i fornyelsen av Oslo S, da særlig utbedringene på plattformene med kabeltrekking og montering av skjermer. I fjor sommer startet et oppdrag med kabellegging fra Lysaker til Etterstad, en jobb som vil vare ut 2012. I tillegg er det en del store faste kunder som Veidekke, Mesta, AF, Betonmast og NCC, som sørger for mye av oppdragsmengden.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109