23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Harmonisk rekkverk

De som går og sykler langs Solastranda kan nå ta seg frem på en ny gang- og sykkelvei (g/s). Den nye g/s-veien er ca. 900 meter lang og går langs Solastranda og videre mot flyplassen.

- For å gjøre dette mulig er veien inn til flyplassen "flyttet" litt. Dette for å gi rom for en g/s-vei mellom stranda og kjørevei. For å sikre de myke trafikantene som ferdes langs den nye g/s-veien, er det montert rekkverk som skiller. Det er valgt et rekkverk i tre, istedenfor i stål, forteller markedssjef Lars Michal Holstad i Vik Ørsta AS, i en pressemelding. I følge byggeleder Per Ove Stokkeland hos Statens vegvesen er dette rekkverket valgt på grunn av rekkverkets harmoni med landskapet og miljøet langs Solastranda.

- I tillegg til levering og montering av trerekkverk i standard utførelse, er det montert to horisontale føringselement mot g/s-veien. Disse har til funksjon å beskytte syklistene mot å sykle inn i mellom og hekte i stolpene, forteller Lars Michal Holstad.

Til dette prosjektet er rekkverket levert og montert av Autovernmontasje A/S. Trerekkverket er av merke Tertu T40 4MS2. Rekkverket er en kombinasjon av tre og stål, der stål er benyttet som forsterkningselement av trevirket.

Utover dette er det en spesialtilvirket åpningsmulighet i rekkverket. Denne skal benyttes når sand som har blitt blåst innover land, skal fraktes tilbake til stranda.

Vik Ørsta AS leverer også trerekkverk, i tillegg til alle varianter av kjøresterke vei- og brurekkverk, midtrekkverk, samt gang- og sykkelrekkverk i stål.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web01