23948sdkhjf

Jeep Wrangler fortsetter som varebil:: To tonn med personlighet

At Jeep Wrangler likevel fikk fortsette som varebil etter nye typegodkjenningsregler, var grunn god nok for en oppfriskingstur.

Den tradisjonsrike amerikaneren kan nemlig være vanedannende. Det finnes ingen andre modeller i dette segmentet med så sterk personlighet, med unntak av Land Rover Defender.

Folk snur seg etter Wrangler, selv om de ikke er så sjeldne å se i trafikkbildet. Modellen, som er en direkte etterkommer fra den kjente krigsjeepen Willys MB fra førtitallet, byr på to tonn med personlighet.

Mer personlighet inne

Setter man seg bak rattet blir dette inntrykket bare forsterket. Dashbordet, ratt og særlig frontvinduet har en utforming du ikke finner på andre bilmodeller i dag. Det lille, nesten helt rette frontvinduet har dessuten to sjarmerende babyvindusviskere som fungerer imponerende med spylefunksjonen.

Lavt spylevæskeforbruk

Vi kjørte i en uke på klinete og våte østlandsveier og spylte ofte. Overraskelsen var derfor stor når vi ved påfylling av spylevæske, så at den så vidt hadde brukt noe i det hele tatt. Det skal også sies at frontlyktene ikke har spylefunksjon.

Sitter godt

Setene er gode og det er lett å finne en god sittestilling på tross av vareveggen. Rattet kan kun justeres i høyden, men likevel fungerer det bra for de fleste kroppsstørrelser. Solide koppholdere, fett midtarmlene og en gjennomgående følelse av solid kvalitet preger ellers kupeen.

Mekanisk

Spaken man bruker for å velge mellom bakhjulstrekk, firehjulstrekk og lavserie er av den gamle og mekaniske typen. Her er det bare å legge i litt kraft, så får man teken på det etter hvert.

En vanesak

På veien er den snill og lettkjørt. Likevel bør man være klar over det lange panseret og at forskjermene sitter lavere og lenger ut enn det man kan se fra førerplassen. Automaten legger seg i et høyt gear før man skulle vente det, den kan virke litt treg på grunn av dette. Men om man vil ha mer futt, må gasspedalen rett og slett trykkes lenger inn. Dette er en vanesak og er nok en av det mest uvante med Wranlger i forhold til en vanlig varebil.

På vår prøverunde lå forbruket på rundt en liter, så den bruker nok litt mer enn det oppgitte fabrikkstallet på blandet forbruk. CRD-motoren på 2,8 liter virker sterk og frisk om man trykker litt ekstra på pedalen. Litt skuffende er det vel at maks tilhengervekt bare er på to tonn.

Fikk fortsette

At en av varebilene med sterkest personlighet likevel fortsetter på grønne skilter, gleder flere. Jeep Wrangler, som vi tidligere i år meldte at forsvant som varebil, får likevel fortsette etter at RSA sammen med Lafinto har fått til en fabrikkgodkjenning slik at ikonet likevel kan fortsett på grønne skilter i Norge. Steinar Dokken, salgssjef for Jeep hos RSA, merker at markedet har vært tregere enn tidligere. Han regner med det kan forklares med usikkerheten i forhold til muligheten for å omregistrere Wrangler tilbake til personbil på et senere tidspunkt. Men også dette skal være mulig å gjøre fremover. Wrangler blir beskrevet som en varebil med sterk personlighet med brukere som melder om et nært forhold til bilen.

- Vi er glade for å ha den med videre, fastslår Dokken.

Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2,8 CRD 4x4 automat:

Motor: 2,8 liters rekkefirer, common rail

Effekt: 200 hk

0-100 km/t: 13,5 sek

Toppfart: 172 km/t

Dreiemoment: 460 Nm

Gearkasse: 4-trinns automat

Bakkeklaring: 256 mm

Vadedydbde: 482 mm

Lengde: 4223 mm

Bredde: 1843 mm

Høyde: 1840 mm

Akselavstand: 2424 mm

Egenvekt: 2080 kg

Nyttelast: 505 kg

Maks hengervekt: 2090 kg

Forbruk blandet: 0,83 l/mil (fabrikk)

Utslipp: 230 g/km co2

Pris: 449.800 kr

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125