23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Lager nye 10 kvadratkilometer:: Verdens største landvinningsprosjekt

50 Volvo-maskiner blir brukt i et kjempeprosjekt i Nigeria som kalles for Eko Atlantic Project, det største landvinningsprosjektet i verden.

I det koboltblå vannet i Atlanterhavet, bygges nå en ny by opp fra havbunnen, i det som har blitt det største landvinningsprosjektet i verden.

Lagos, den største byen i Afrika med 17 millioner innbyggere, ligger på kysten i Guineabukten. Det er den nest raskest voksende byen i Afrika og den syvende i verden. Byen er et byområde som oppsto på øyer atskilt av bekker og er beskyttet fra Atlanterhavet med lange sanddyner som Bar Beach, som strekker seg 100km både øst og vest.

Eko Atlantic ble startet i 2003 da den nigerianske regjeringen kom på en løsning for å takle kysterosjonen som truet innbyggerne i Victoria Island, en forstad til Lagos. Svaret var en stor barriere bygget for å beskytte kystlinjen, et relativt enkelt prosjekt som ble til noe mye, mye mer ambisiøst.

10 kvadratkilometer

For etter hvert besluttet utviklerne å reversere skaden det stigende tidevannet hadde forårsaket og startet på en omfattende plan for å gjenvinne 10 kvadratkilometer av land fra havet.

Når den er fullført, vil Eko Atlantic, også kjent som Eko Atlantic City, tiltrekke 400 000 innbyggere og 250 000 daglige pendlere inn i et område omtrent på størrelse med Manhattan. Den nye byen vil bli det finansielle sentrum av Nigeria. Dette prosjektet i multimilliardklassen blir finansiert utelukkende av private investorer.

Til nå har 140 millioner tonn sand blitt mudret fra sjøen for å gi grunnlaget for den nye byen, mens 700.000 tonn stein har blitt transportert til bidra til å bygge en åtte kilometer lang vegg for å danne en barriere mot sjøen.

Til tross for prosjektets fremgang vil det gå flere år før nok sand har blitt tatt opp for hele området. Prosjektet vil ikke være komplett før den neste generasjonen har vokst. Når det er sagt, så vil de første bygningene på det nye landarealet bli åpnet allerede neste år.

Arbeidsforholdene i Lagos har vist seg vanskelig til tider. Temperaturen kan komme opp i over 40 grader og i regntiden, kan skybrudd redusere all synlighet. Saltvann spruter fra havet når bølgene pisker mot steinene og støv og sand i varme temperaturer kan også føre til vanskeligheter for folk og maskiner.

Eko Atlantic bruker et stort antall maskiner her, blant dem en flåte på 50 maskiner fra Volvo Construction Equipment. Volvo er da den klart største leverandør av maskiner på prosjektet. Det finnes ulike modeller av Volvo-gravere som lesser og graver grøfter for drenering og kloakk, dumpere for massetransport, veihøvler for å opprettholde anleggsveier.

- EC460BLC-maskinen jobber i et utfordrende område , du må forholde deg til steiner, sand , salt vann og den saltfylte luften, forklarer prosjektleder George Tawk.

Alle disse tingene kan skade maskinen, derfor er han avhengig av støtte og en grundig vedlikeholdsplan fra leverandøren. Maskinen har så langt klart forholdene godt. I Afrika trenger du en tilpasset, tropesikker motor som kan håndtere varmen og været. Volvo tilbyr dette og maskinene har blitt levert av Volvos forhandler i Nigeria, ATC - Nigeria som også gir support på anlegget.

- Tro meg , du kan bruke den beste maskinen i verden i Afrika , men hvis du ikke har støtte, så spiller det ingen rolle, fastslår Tawk.

Skulle bare bygge barriere 400.000 innbyggere 140 millioner tonn Flere år til 40 varmegrader, salt og sand Stor flåte Tropetilpasset
BREAKING
{{ article.headline }}
0.086