23948sdkhjf

Nye Cat 794 AC

Ønsker å sette standarden for dieselelektriske tiptrucker med 291 tonn i kassa

Cat 794 AC fikk sin MinExpo-debut i Las Vegas. Caterpillar har tatt sikte på å lage en tiptruck med "best in class" ytelse på nyttelast, fart, bremsing, vedlikeholdsvennlighet og sikkerhetsfunksjoner.

Den dieselelektriske tiptrucken med 320-tonns nyttelast har i en periode vært gjennom testing og i fjor startet en kontrollert lansering og levering av maskiner. Den ble lansert i det globale gruvemarkedet i juni i 2016.

Til i dag går maskinen i fire land. Drivlinja er hentet fra den større 795F AC som skal ha bevist komponentholdbarhet på mer enn 30.000 timer, i følge Cat.

Nesten ren Cat

Dette er et rent Cat-produkt, nesten... For med unntak av en transistor fra Mitsubishi Electric (Insulated-Gate Bipolar Transistor) er hele drivlinja og maskinen bestående av Caterpillars egne komponenter.

Kraftig retarder

Det er i det hele tatt mye som kan kalles kraftig i denne sammenhengen. Retardasjonskraften er på 4086 kilowatt eller 5480 hestekrefter, det er relativt kraftig ja.

Den har oljekjølte skivebremser på alle fire hjul, noe Cat introduserte allerede i 1965 på datidens Cat 779.

3500 hestekrefter

Maskinen er drevet av en Cat C175-16 (den samme som på Cat 795F AC) som driver generatoren som gir strøm til en Cat AC-drivlinje (alternating current) med tre tilgjengelige effektuttak på 2750, 3100 og 3500 hestekrefter.

Produsenten lover større hastighet i motbakker enn konkurrentene, toppfarten på flatmark med last er 60 kilometer i timen.

Maskinen kommer med utstyr som telemetrisystemet MineStar, Cat trøtthetsvarsler, sperre slik at man ikke kan koble inn revers om maskinen ruller fremover og VIMS (vehicle information management system).

Artikkelen er en del av vårt tema om Verdens kjemper.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079