23948sdkhjf

Nye servicebiler til Implenias funksjonskontrakt:: Til ferjekaiene i nord

Implenias tre nye «kaibiler» ble noen av de første kundesolgte nye Crafterne i Norge.

Mens andre Crafter-kunder såvidt har fått prøvekjørt en demobil et skarve kvarter, har Implenia Norge AS kjøpt, innredet og tatt i bruk tre eksemplarer allerede.

Det er snakk om tre nye service- og verkstedbiler som ble levert i starten av april. Det ble mulig gjennom at Volkswagen-forhandleren Møller Bil Vest på Lilleaker, solgte deres introbiler.

De første i landet

De ble dermed en av de aller første kundesolgte nye Crafterne i landet.

– I hvert fall om vi regner kundesolgte biler med innredning, presiserer Thor Egil Lund i Etac Bil.

Han fikk i oppdrag av Implenia å sette opp tre servicebiler med opplegg for gass og sveising.

Bakgrunnen at de første tre Crafterne ble kjørt nordover med Implenia-logo er denne:

Statens vegvesen signerte i januar kontrakt med Implenia Norge AS om drift og vedlikehold av alle ferjekaier på riks- og fylkesvegnettet i Nord-Norge. Kontrakten har en verdi på 161,4 millioner kroner (eks. mva.) for en periode på fire år fra 1. februar 2017. I tillegg har Implenia opsjon på et femte år.

132 kaier

Kontrakten gjelder for i alt 132 fergekaier i landsdelen og omfatter drift, vedlikehold, service og beredskap. Hver kai skal inspiseres mellom fire og seks ganger i året. I tillegg kommer reparasjoner, i gjennomsnitt to til tre hver uke. Direktør for Implenia Region Nord, Bård Kristian Flore, forklarer at kontrakten har flere synergier sammen med de andre prosjektene i nord. Implenia skal i følge en pressemelding styrke deres markedsposisjon i nord.

Implenia styrkes i nord

-Den første bilen er allerede i tatt i bruk på funksjonkontrakten, de to andre kjøres opp i dag, forklarte Knut Thoresen, maskin og utstyrsansvarlig i Implenia den 05. april.

Beredskapskontrakten inneholder vedlikehold og utrykning over en fireårsperiode med opsjon for et femte år, forklarer Thoresen.

Kontrakten er en av grunnene til at Implenia opprettet egen avdeling i nord, nærmere bestemt i Brønnøysund.

Da Mesta Drift bestemte seg for å legge ned avdelingen som blant annet drev med rehabilitering av tunneler, tok Implenia over dette samt åtte ansatte. Dette, sammen kompetanse på fjellsikring og den nevnte funskjonskontrakten, utgjør nå «grunnstammen» i nord. I tillegg kommer små og store prosjekter og en samlekontrakt på tunnelarbeid i Nordland.

Har 230 varebiler

Terje Beck, driftsleder kjøretøy i Implenia holder styr på drøyt 230 varebiler og pickuper i Implenia-systemet, i tillegg kommer et 20-tall minibusser og personbiler. I tillegg til en bestemt spec Implenia bruker, har bilene skikkelig lys, webasto-varmer, opplegg for gass og sveis og verkstedbenk, for å nevne noe. 80 prosent av bilene har firehjulstrekk, men ikke disse. Crafter med 4Motion kommer ikke før sommeren, men Implenia ville ha bilene så raskt som overhodet mulig.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14