23948sdkhjf

vei og anlegg 2018:: Z-Line i aksjon

For første gang fikk vi se og høre Pons batteridrevne 25-tonner i aksjon

Under demokjøring av den nye batteridrevne Z-Line på Pon sitt stand var det flere enn oss som var nysgjerrige.

Joda, den lager lyd den også, bare en litt annerledes lyd.

Vil ha sin plass

Erik Sollerud, adm dir i Pon Equipment er overbevist om at det er starten på noe nytt, men han tviler på om disse kommer til å erstatte maskiner på f.eks veibygging.

De vil ha sin plass på flere forskjellige anlegg, særlig i byene, mener han.

Pon skal, ifølge han, lage 5 til 10 Cat 323F Z-Line i år.

Og det blir flere Z-Line-modeller fremover, det lover han.

Dyre greier...

Og til tre ganger prisen av en vanlig 323F blir det nok de større riksentreprenørene som prøve seg på maskinen til å begynne med.

Får støtte..

Enova dekker opptil 40 prosent av merkostnaden kunden får i forhold til å kjøpe en konvensjonell maskin, forklarer Sollerud.

Diesel er dyrt...

Han minner oss også på etter 12.000 timer har man spart diesel tilsvarende en million kroner.

Slitesterk..

Siden maskinen har kvittet seg med svært mange av de sentrale slitedelene, bør en entreprenør kunne tenke 20.000 timer ift utskifting.

Veidekke som har kjøpt den første maskinen (ikke den på videoen, den er Pon sin egen) får sin maskin i august - september ifølge Pon.

Abonner på AnleggsMagasinet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078