23948sdkhjf

Landrover discovery:: Stor, dyr og deilig

En av de dyreste varebilene på markedet har en uventet overraskelse

Man har jo litt høye forventninger idet man setter seg inn i en varebil til 900.000 kroner, og de fleste blir oppfylt her.

Den største overraskelsen først.

At en SUV på 2,5 tonn med 285 hestekrefter, som klarer 0 til 100 km/t på litt over åtte sekunder kommer til å være tørst var vi overbeviste om.

Resultatet etter en langtur viste likevel bare 0,69 liter på mila mot oppgitt forbruk på 0,72. Det sliter de aller fleste pickupene og store SUVer med å få til.

Land Rover har visstnok slanket den med 480 kilo fra forrige utgave, men likevel, det imponerte en smule.

Innfrir

Disco nummer 5 har blitt mer luksuriøs og nærmer seg mer Range Rover. Komforten innfrir med deilige seter, masse utstyr, god ergonomi og lavt støynivå. Stereoanlegg og DAB-radio leverer så det holder. Utformingen på instrumenter og midtkonsoll har mer klassisk stil enn moderne stil, men det er lett å venne seg til.

Komforten blir godt hjulpet av motoren, en dempet dyp harmonisk brumming høres under panseret. Men sekseren på tre liter våkner raskt til liv om du vil foreta en forbikjøring. Bunndraget er deilig og de 600 newtonmeterne skyver deg raskt opp i fart.

Det er liten tvil om at dette er en drømmebil på langturene. Likevel hadde jeg forventet noe mindre stumpete understell på anleggsveiene, det burde den ha klart med luftfjæring.

Terrengrespons

Terrain Response 2-systemet, har blitt omtalt som det beste 4x4-systemet du kan få. Det gir deg hele sju knapper og leke med. Selv om du kan velge mellom gress, grus, snø, gjørme, røtter og sand, fikser den alt på egenhånd når den står i Auto, var vår erfaring. Du kan fint trekke henger på 3,5 tonn med denne, og her er det selvsagt elektrisk utfellbart hengerfeste.

På enkelte detaljer viser Land Rover at den går lenger mot det praktiske. Som for eksempel funksjonen som måler kulevekta på tilhengeren, eller knappen i bagasjerommet eller på menyen på skjermen som aktiverer sjekkfunkjsonen for om alle tilhengerlysene virker. Da kjøres en syklus der alle lysene lyser hver for seg uten at du trenger noen i forsetet for å aktivere dem. Fiffig!

Masse stæsj

Som personbil med fem seter ville denne kostet 1.109.010 kroner, men varebilutgaven starter på 778.950 kroner. Du kan også velge 2-literen med 250 hester, da starter den på 684.900.

Andelen Discovery som blir registrert som varebil er på 80 prosent.

Dette er HSE-utgaven som har Terrain response 5-mode, regnsensor, tilhenger stabilitetsassistent, LED-hovedlys og LED-signaturlys, 20-tommers alufelger, 12-veis justerbare elektriske frontseter i skinn med minne på førersetet, parkeringsassistent, ryggekamera og elektrisk bakluke.

Denne har i tillegg panorama glasstak, parkeringsvarmer med fjernkontroll, premium ebony taktrekk, intelligente fjernlys og takrails i full lengde.

Vi mener dette er noe av det beste vi har kjørt på langtur, den klarer seg bra i terrenget, men den er for stumpete på dårlig vei, har dårlig vareromløsning og er selvsagt dyr.

Abonner på Anleggsmagasinet

Et par premium-SUVer som er dyrere med grønne skilt er Mercedes-Benz GLS og G-klasse.

Discovery Varebil HSE 3.0D 258 hk

0 - 100 km/t: 8,1 sekunder

Dreimoment: 600 Newtonmeter

Egenvekt: 2535 kg

Forbruk oppgitt: 0,72 l/mil

Forbruk målt: 0,69,2 l/mil

Co2: 189 g/km

Tilhengervekt: 3500 kg

Tillat totalvekt: 3050 kg

Tillatt vogntogvekt: 6550 kg

Nyttelast: 515 kg

Lengde: 497 cm

Bredde: 200 cm

Høyde: 185 cm

Akselavstand: 292 cm

Pris denne: 900.300 kr

Artikkelen er en del av vårt tema om Temaside varebil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079