23948sdkhjf

Nå er Follobanen ferdig drevet

Boringen av Nordens lengste jernbanetunnel ble avsluttet på tirsdag.

De to siste av Follobanens fire 150 meter lange tunnelboremaskiner, brøt gjennom fjellet på Kvakestad i Ski tirsdag 26. februar i 14-tiden.

Les også: Ny milepæl: Sotrasambandet over halvveis

Dermed er boringen av det som er Nordens lengste jernbanetunnel avsluttet.

Tunnelboringen ble startet opp av statsminister Erna Solberg og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 5. september 2016.

De to første gigant-maskinene hadde dobbelt gjennomslag inne i en fjellhall i Ekebergåsen i september 2018.

36 km til sammen

Til sammen nær 20 km av den 22 km lange Follobanen er tunnel. Bane NOR har, for første gang i lang tunnel, valgt å legge sporene i to atskilte løp. Derfor er det til sammen produsert 36 km boret tunnel. I tillegg er deler av tunnelanlegget produsert ved sprengning og splitting av berg.

18.000 x 4 arbeidstimer

Inne i fjellet mellom Oslo sentrum og Ski har tunnelarbeidere stått på hver dag, unntatt søndager, i fire skift døgnet rundt. Det har gått med ca. 18 000 arbeidstimer i hver av de fire tunnelboremaskinene. På det meste har 1000 personer deltatt i produksjonen på Åsland anleggsområde og nede i anlegget. 112 tunnelarbeidere har stått for produksjonen med de to maskinene som kom i mål 26. februar, mens 24 har jobbet med vedlikehold.

TBM-retur

Deler av tunnelboremaskinene, hver på 2400 tonn, fraktes nå tilbake til Herrenknecht i Tyskland, der de ble spesiallaget for Bane NOR.

Les også: Utslippsfrie anleggsplasser: Entreprenører skal få teste ulike elektriske anleggskjøretøy

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.162