23948sdkhjf

Konverterer Toyota Hilux til elektrisk maskinredskap

Arctic Trucks skal bygge om Hilux til elektrisk pickup for gruveselskap og entreprenører

Elbil ja...for gruvemarkedet vel og merke.

Bakgrunnen er som kjent at ventilasjon er spesielt dyrt i dype gruver. Flere og flere gruveselskaper har allerede tatt i bruk batterielektriske gruvemaskiner pga dette.

Norsk interesse

Flere store norske entreprenører har allerede meldt sin interesse, ifølge Ørn Thomsen, Arctic Trucks-sjefen.

I dag ble Tembo 4x4 e-LV vist for pressen for aller første gang i Norge.

Bilen er bygget av Tembo i Belgia og denne, som er den første i sitt slag, er bestilt av Boliden i Sverige som er storkunde på Hilux.

Maskinredskap

Den første norske bilen (eller maskinen) skal være klar i august i år og blir registret som maskinredskap i første omgang.

Litt lenger ut i løypa skal den komme på hvite skilt også lover Thomsen.

Arctic Trucks skal konvertere og bygge om bilene i tillegg skal de være forhandler av bilene i Skandinavia. Delene er allerede på plass forteller Thomsen.

8 mils rekkevidde

Med oppsettet Boliden har bestilt har den 80 kilometers rekkevidde med batteripakke på lasteplanet på 28,4 kWh.

Det skal holde lenge i forhold til bruken i gruver.

Å lade opp fra 0 til 80% skal gå unna på 2,5 timer, men senere kommer den med hurtiglader og da går det på en time.

- For anleggsbransjen og industrien kan vi selge mellom 50 og 100 biler i året, kommenterer Thomsen.

De første bilene blir å regne som testbiler og skal kjøres ut i samarbeid med entreprenører.

Arctic Trucks regner med at bilen vil være tilgjengelig på bestillingslista før nyttår.

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.172