23948sdkhjf

Hun blir verdens første med Volvo ECR 25

K. Baugerød Anlegg blir første kunde i verden som får Volvos elektriske minigraver.

Aldri har vel en som skulle kjøpe seg minigraver, blitt kjendis på så kort tid.

Men det var det som skjedde da Melker Jernberg, administrerende direktør i Volvo CE avduket nye Volvo ECR 25 og nye L25.

Midt i kaoset av blitz og kameraklikking ser vi Sara Iselin Nysveen Bakke, daglig leder i K. Baugerød Anlegg, dratt frem av Melker Jernerg, Martin Lundstedt, administrerende direktør i Volvo Group og Gunnar Thorud foran maskinen og hundrevis av journalister.

En telefon i desember

Alt dette startet i desember, da Sara pratet med Kim Nymo, maskinselger i Volvo Maskin om ny minigraver.

Kim fortalte om ECR 25 som var på vei.

Entreprenøren fra Oslo som har spesialisert seg på fjernvarme for Fortum Oslo Varme og kabelgraving ble dermed første i verden til å bestille, og som får levert, Volvos nye elektriske 2,5-tonns minigraver.

– Jeg har vel aldri fått så mye oppmerksomhet for et maskinkjøp før, ler Sara.

Prisen er det ingen som vet enda, men hun stoler på Kim Nymo og Volvo.

Dette blir deres første elektriske anleggsmaskin i firmaet.

Det eneste elektriske i parken så langt har vært elbilene til prosjektlederne.

Vil ha flere

Nå har Sara og gjengen startet reisen mot det hun tror og håper blir en fullelektrisk maskinpark innen 2025.

På spørsmål på hvorfor elektrisk minigraver, er hun ganske pragmatisk.

– Noen må være blant de første, mener hun.

På spørsmål om hvorfor Volvo, er hun også klar:

- Vi har et godt tillitsforhold til Volvo og vil helst bare ha det.

Ladeinnfrastrukturen er avgjørende

Hun er klar over utfordringene,da særlig ladeinnfrastrukturen.

– Det må skje noe fram mot 2025 i forhold til lading, men vi må være litt nyskapende og tenke nytt.

Stanser utviklingen av lademulighetene, stanser også satsingen på elektriske maskiner.

– Situasjonen med lademuligheter er på bristepunktet nå, slår hun fast.

Får det til uansett

De har ikke fastslått hvordan de skal lade maskinen, så planen er å dra den tilbake til hovedkontoret på Østensjøveien og gjøre det der.

Handler om tilrettelegging

Det hun er sikker på er at de skal få det til uansett, men peker samtidig på hva som må til for å få dette til å løsne fremover.

– Det handler om tilrettelegging - ladeinnfrastuktur må planlegges av konsulentene og rådgiverne i startfasen av prosjektene fremover, forklarer hun.

Les mer i Anleggsmagasinet Nr.4

K. Baugerød Anlegg AS:

20 ansatte
10 maskiner (99 prosent volvo)
Spesialitet: Fjernvarme og kabler i tillegg til V.A og tomter
I skrivende stund i ferd med å bli sertifisert med egen sveiseavdeling

Volvo Electric:

Tirsdag 09. april lanserte Volvo de elektriske minigravere EC15 til EC27
Samtidig lanserte de elektriske hjullasterne L20 til L28
Lithium-batterier og elmotor erstatter dieseltank og dieselmotor
ECR 25 skal klare 8 timers drift under de fleste forhold
Begge maskinene har innebygget lader for lading over natten
Hurtiglader skal også bli tilgjengelig

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.141