Cat viste konseptmaskinen 906 Electric under Bauma.
Deres elektrifisering har så langt dreiet seg om større maskiner med dieselelektrisk drivlinje fra Cat, sist med doseren D6 XE som ble introdusert i år og hjullasteren 988K XE som ble introdusert i 2017.
Fra fabrikken har det foreløpig ikke vært så mye prat om noen batterielektrisk maskin, noe Pon Equipment i Norge har tatt følgene av og laget sin egen nullutslippsserie Z-Line.
Klare for el
Men nå er Cat klare for elektrifisering, sier de.
Det var noe av budskapet under Bauma og litt av poenget med å vise den ennå ikke produksjonsklare 906 Electric.
- Hjullasteren er egentlig en røff prototype og vinduene på førerhytta var "blendet" på messa fordi maskinen bærer preg av å være under testing, forklarte Dominic Bunting som jobber med utvikling av Cats kompakte hjullastere 901 til 938.
Denne har 40 kilowattimers batterikapasitet, men den vil få 60 kw/t når den blir lansert i et begrenset antall om to ca to år, får Anleggsmagasinet vite.
I tillegg vil den få andre spesifikasjoner enn denne, forklarte Bunting.
Tre timers lading
Maskinen er satt opp med type 2-lader og skal klare 0 til 100 prosents ladenivå i løpet av tre timer med innebygget hurtilader.
Maskinen er 300 kilo tyngre enn en standard 906.
Specs: Cat 906 Electric Concept
Batteri: Lithiumion
Arbeidstid: 7 – 5 – 3 timer
Lader: Innebygget hurtiglader
Vekt: 5,6 tonn
Cat investert i Fisker
Cat fortalte i okotber 2018 at de har investert i e-mobilitet og teknologiselskapet Fisker Inc, noe som peker i retning av batteriinteresse.
Ifølge en pressemeldingen tar investeringen sikte på å få fart på utviklingen av faststoff batteriteknologi for bruk i anlegg, energilagring, transport og gruvedrift.