23948sdkhjf

Nye 8-tonnern tatt i bruk

Toten Graveservice med en av de første Hitachi ZX85US-6 levert i Europa.

Åtte-tonns gravemaskiner er populære i Norge, og Hitachi sin ZX85US-5 har vært bestselgeren til Nasta AS de siste årene, forteller Nasta i en pressemelding.

Den nye 6-serien av 8-tonnerne ble vist for første gang på Hitachi sin stand på Bauma i april 2019 – men da i USB versjon. Den norske favoritten, US-versjonen (ultra-short, og uten «kongebolt»), ble lansert av Nasta på MEFA i Stavanger for en måned siden.

Toten Graveservice

Men lenge før premierene hadde Anders Østvold, daglig leder i Toten Graveservice, tegnet seg for en Hitachi ZX85US-6.

- Vi valgte Hitachi første gang da Helge Myrhaug stilte opp i romjulen i 2016 for å fortelle om Hitachi ZX85US-5. Da vi både likte iveren til Nasta-selgeren og fikk tro på maskinen, så bestemte vi oss for å kjøpe den der og da. Og da vi tok den i bruk fikk vi bekreftet at maskinen både var innovativ og god å kjøre, forklarer Anders i pressemeldingen fra Nasta.

Han nevner også serviceinnstillingen til Nasta som noe som gjør Toten-firmaet positive til både merket og importøren.

Servicen er avgjørende

- Vi liker også maskinovervåkingssystemet, noe som fungerer utmerket, ikke minst fordi Nasta er dyktige til å følge opp og varsler oss med telefon om det skulle dukke opp alvorlige feilkoder i loggen deres, forklarer Østvold.

Han avslutter med å fortelle at de kommer til å fortsette å være Nasta-kunder så lenge de er fornøyde med servicen.

Partikkelskepsis

Det er maskinfører Svein Olav Moa Odden som har fått gleden av å kjøre den nye maskinen, som ble levert i slutten av mai.

- Jeg har dårlig erfaring med dieselpartikkelfilter fra andre merker, og var skeptisk til dette. Derfor var det veldig positivt at man faktisk ikke trenger å ta hensyn til brenningen på noen som helst måte når en kjører , kommenterer Svein Olav.

Noe maskinselger Helge Myrhaug kan bekrefte:

- brenning av filteret foregår nærmest uten at du som fører registrerer det. Du kan fortsette å jobbe som før, og du trenger ikke å stoppe arbeidet for å brenne. Du kan til og med skru av motoren under brenning, uten å risikere ødeleggelser – (opp til tre ganger før maskinen går i nødmodus vel og merke), forklarer Myrhaug.

Steg V-motor:

Hitachi ZX85US-6 har en ny Euro 5-kompatibel motor som er utstyrt med EGR (for å redusere NOx-utslippene) og med dieselpartikkelfilter (for å redusere partikkelutslippene).
Common rail-systemet bidrar til optimal drift av den nye motoren på 42,4 kW

Toten Graverservice:

Entreprenøren fra Toten har totalt 6 ansatte, og to Hitachi fra tidligere.
Bedriften startet enkeltmannsforetak i 2015, og ble aksjeselskap i 2017.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187