23948sdkhjf

Ørens mining-dumpere

Per A Øren bruker Scania G500 XT 6x6 istedet for rammestyrte dumpere.

På oppdrag fra Statkraft bygger AF Anlegg tunnel og anleggsvei i tilknytning til Eiriksdal kraftverk i Eringsdalen i Høyanger.

Arbeidene har en kontraktssum på 180 millioner kroner og utføres for Statkraft Energi AS, De omfatter fire kilometer anleggstunnel, samt oppgradering av 10,5 kilometer anleggsvei fra Eiriksdal kraftverk til Eringsdal.

Tunnel- og veisystemet skal gi sikker adkomst for de planlagte arbeidene med rehabilitering av syv dammer i Eringsdalen og Nordalen, samt riving av utrangerte anleggsdeler. Rundt 30 personer er sysselsatt på prosjektet.

Som UE på prosjektet har de med seg lokalbedriften Per A. Øren som kjører tre av Scanias 6x6 G500 XT dumperbiler, også omtalt som miningdumpere.

Dumperkassa tar 17 kubikkmeter og siden det skytes flere salver om dagen går bilene i skytteltrafikk med utkjøring av masse. Hver bil rekker 5-6 lass før det er ny salve på gang.

Tunnelen har en stigning på 16 prosent og det skal kjøres ut 120.000 kubikkmeter før tunnelens gjennomslag på toppen. De to eldste dumperbilene er kjørt på 110.000 kilometer siden september 2018 da dette prosjektet startet opp og den nyeste hadde knappe 1000 kilometer på telleren da disse bildene ble tatt.

Etter tunnelen er ferdig drevet, skal rundt 30.000 kubikkmeter kjøres opp igjennom tunnelen og inn på fjellet igjen.

Sjåførene for Øren her i Høyanger er godt fornøyd med de nye bilene. Sivert Haugsbø fra Kyrkjebø er yngste sjåfør og lærling i bedriften.

Han har kjørt Scanias mining dumper siden januar og tok førerkortet på tungbil i desember. Han kjører også litt krokbil og liftbil. Sivert trives med kjøringen og synes førermiljøet er fint.

- Den er bra til anleggsbruk, selv om det blir en del dekkstøy når man kjører på vei, forklarer han.

Han tar turen ned til firmaets hjemmebase i Høyanger for å fylle diesel. På tunnel/kraftprosjektet kjøres det skiftordning, tre mann rullerer på en bil nå i anleggsperioden.

To av dem deler døgnet i tre, mens den tredje har friuke. Da Anleggsmagasinet prater med Sivert har han akkurat våknet på ettermiddagen for å dra på nattskiftet som vanligvis går til seks om morgenen.

– Nå er vi kommet til snunisje nummer 13 forklarer han.

Nisjene ligger med 500 meters mellomrom og når man ikke laster ved en nisje må man rygge opp til stuffen, opptil 500 meter, for å bli lastet av den spesielle Schaeff-graveren.

Andreas Øren er prosjektleder på anlegget. Han forteller at de allerede hadde bestemt seg for å kjøpe to Scania 6x6 etter å ha sett på Stangeland sine.

– Vi regnet på jobben og fortalte AF at vi hadde tenkt å bruke disse, det var de positive til, forklarer han.

To biler ble etter hvert til tre, den siste ankom anlegget etter nyttår i tillegg gjør en Volvo med tandem tjeneste på kraftanlegget.

De tar jo litt mindre plass enn en vanlig rammestyrt dumper om man skal kjøre den mengden lass. Det er også lettere å komme seg fra anlegg til anlegg og man slipper å tenke på transport.

At de kan kjøres på veien, også med lass, gjør det ekstra fleksibelt. Førerkomforten blir også nevnt som et pluss sammenlignet med en vanlig dumper. Sjåførene selv forteller at fremkommeligheten og smidigheten til bilene er upåklagelig.

– De blir jo som vanlige tippbiler på vei, det gjør det ekstra enkelt.

Andreas innrømmer også at kjøpesummen er noe lavere, det og teller en del. Istrail-kassa ble bygget om bak slik at baklukene passet til å bli lastet av Schaeff-graveren, i tillegg blir bilene lastet med hjullaster.

I dag har Per A. Øren fortsatt to vanlige dumpere. Ellers har de fortsatt en del jobber for kommunen lokalt, mest går det i VA og grøfter, i tillegg har de oppdrag opp på fjellet for Statkraft. Høyanger-bedriften teller nå totalt 70 ansatte.

Øren har også satt opp et betongverk, hovedsakelig for dette prosjektet, de kjøpte også to nye betongbiler, en pumpebil og en brukt semihenger med betongtrommel.

– Vi pratet om det i mange år, når vi hørte om dette anlegget så tok vi en råsjanse og kjøpte betongutstyret før vi hadde fått jobben, forklarer Andreas.

Etter tunnelen blir ferdig blir det litt betongkjøring opp på fjellet. Deretter skal de prøve å selge seg inn på betongmarkedet. Allerede har de fått en betongjobb for Hæhre Entreprenør som skal rehabilitere Vadheims tunnelen i Høyanger.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Anleggsmagasinet nr 04 2019

6x6 Scania Mining Dumper

Scania P(opptil 450hk)(bla. Stangeland) eller G( opptil 500hk) B6x6HZ(Øren). Høyt luftinntak og vertikal eksos med kort enderør tilpasset hytteskygge. 13 liters motor med opp til 500hk og 2550Nm, Euro 6 uten EGR, med SCR. Girkassen er en Allison GA867R, 6 trinns helautomatisk med converter og retarder. Bakaksler er tandem RBP835+RP835 med navreduksjoner for inntil 150 tonns maksvekt og 5,14 : 1 i utveksling. Bilen har lav daghytte med lavt tak i mellomlang utførelse, CP/CG17 og XT- front som er tilpasset tøffere driftsforhold med bla. 40 tonns tauebolt. (Øren har CG17). Bilen har utvidete hjulhus foran for å gi plass til store 16.00R20 hjul, disse sitter også bak,alle i singelkonfigurasjon. -Bilen har 4-lags parabelfjærer foran og 5-lags parabel bak, noe som gir chassiet en teknisk totalvekt på 42 tonn (10+16+16t begrenset i hastighet pga. Lasteindex på dekk), dvs. du får med deg ca. 26 tonn masse på lukket område, og ca. 10 tonn lovlig på vei med en egenvekt på ca. 16 tonn. Bilen har trommelbremser, retarder og motorbrems. Bilen har et tungdumperpåbygg levert av Istrail med en dumperkasse på ca.14m3, tykkelse 9mm i bunn og 8mm i sidene Hardox 450. Hyttebeskyttelse i 5mm Hardox. Dumperen har mekanisk åpning av baklem via vire som strammes når kassen løftes. -Dumperen har dobbel undermontert Nummi tippsylinder og 118,5 liters pumpe for raskest mulige tippsykluser.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063