23948sdkhjf

E18 Vestkorridoren:: Viktig nasjonalt: Grønt lys for E18-utbygging

Regjeringa med bompengeproposisjon som garanterer finansieringen av prosjektet.

– Lysaker-Ramstadsletta vil nå bli satt i gang for fullt. Ingenting kan lenger stanse E18-prosjektet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til Aftenposten.

Regjeringen la i statsråd i dag frem et forslag om utbygging og finansiering av E18 Lysaker–Ramstadsletta i Akershus. Dette er den første strekningen av den planlagte utbyggingen mellom Lysaker og Drengsrud i Bærum og Asker kommuner.

16,3 milliarder

Ifølge Dale er prisen på prosjektet beregnet til 16,3 milliarder kroner. Staten skal ta 34 prosent – 5,5 milliarder kroner – av regningen. De resterende 12,4 milliarder kronene blir hentet fra bompenger.

Det legges opp til anleggsstart ved årsskiftet 2020/2021. E18-delen av prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2027, og hele prosjektet ventes ferdigstilt i 2028.

- E18 Vestkorridoren er en av landets viktigste og mest trafikkerte veistrekninger. Køproblemene er store, kollektivtrafikken har dårlig fremkommelighet og innbyggerne plages av støy og luftforurensning. Nå kan både lokalbefolkning og næringsliv se frem til en helt annen trafikkflyt, et betydelig løft for kollektivtrafikken og reduserte miljøproblemer.

Utbyggingen er også viktig nasjonalt og regjeringen vil derfor sette i gang arbeidet så raskt som mulig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Omstridt

E18-prosjektet har lenge vært omstridt i den politiske debatten. I høst underskrev flertallet i Viken, representert ved Ap, MDG, SV og Sp, en erklæring som skulle fryse prosjektet. De ønsker ikke at prosjektet skal fortsette før Oslo og Viken, som nye lokale parter, har komme til enighet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125