23948sdkhjf

Absurd godt salg - tross alt

At en så dyr og så sær bil øker så mye forklares med at den er blitt mye bedre - noe vi er enige i etter en sjarmetappe på norske vinterveier.

Mercedes-importøren har tippet 150 G-Klasse-kontrakter siden de åpnet for salg av den nye modellen våren 2018.

Majoriteten av salget er fremdeles AMG G63, noe som sier litt om kundesegmentet, men takten er best på nykommeren G350d.

Fra 50 stk på 9 år til 150 stk på 2 år

- For å sette tallene i perspektiv har vi registrert litt over 50 G-Klasser fra 2008, til og med 2017 (altså de ti årene før den nye modellen kom i mars 2018). Det forteller en nesten absurd historie - 3 ganger så mange G-Klasser på 1 år, som det er registrert på 10 år, til sammen, forteller Audun Hemansen, kommunikasjonsdirektør Mercedes-Benz Norge.

Venteliste på dieselbil

Slikt er det vanskelig å planlegge for, men med 40 ekstra biler til Norge har Bertel O. Steen kuttet leveringstiden fra 2022, til tidlig 2021.

- Venteliste på dieselbil er ikke hverdagskost i vårt marked, kommenterer Hermansen.

Importøren kan ikke si nøyaktig fordeling mellom bensin og diesel, men kan fortelle at majoriteten av G63 er personbiler, mens det for G350d er en overvekt av varebiler. Det er egentlig hva importøren forventet.

- Men husk at kun én G63 av forrige generasjon ble registrert som personbil, så en 50/50 fordeling sier litt om egenskapene som hverdagsbil, påpeker han.

Hvorfor selger den så bra?

For de som ikke har kjørt nye G-Klasse kan vi trygt si at det er en helt annen bil å kjøre på vanlig vei, ikke minst er den blitt retningsstabil og har fått presis styring, noe vi ikke kunne si om den gamle.

Økt komfort, luksus, kjøreegenskaper og mer sikkerhetsutstyr har løftet bilen opp til å kunne kalles moderne og oppdatert på mange måter i tillegg har den fått Mercedes sitt lekre Mbux display.

Den er også morsom å kjøre, selv "billigversjonen" G350d har et hærlig lydbilde ved gasspådrag og den går overraskende bra til å være så høy firkanta tung.

"Anleggsdirektørbil"

At den er pop i anleggsbransjen uansett farger på skiltene kan vi skjønne, 4x4-egenskapene er ivaretatt, tilhenger på 3,5 tonn er tillatt og det er en megakomfortabel milsluker.

Andre grunner finner vi ikke, for den er fortsatt grisedyr og relativt tørst.

Det som gjør den fortsatt så kul, bortsett fra utseendet og de mildt sagt utdaterte proporsjonene, er de klassiske elementene som låselyd (som smeller som et rifleskudd), dedikerte knapper for de tre differensialsperrene, gripehåndtak og ekstrahjul på bakluken.

G-Klasse er en av modellene man trygt kan kalle en legende og et ikon. I år er det 40 år siden bilen ble introdusert på det sivile markedet og er populær som aldri før. Gjennom disse årene har det kommet en rekke oppgraderinger, men denne gangen er det faktisk snakk om en helt ny bil, selv om det ikke ser sånn ut.

Mercedes-Benz G350d:

Motor: R6 diesel
286 hk ved 3.400 - 4.600 o/min
600 Nm ved 1.200 - 3.200 o/min
Forbruk: 0,96-0,98 l/mil
CO2-utslipp: 252-259 g/km
0-100 km/t: 7,4 s
Toppfart: 199 km/t
Pris prøvekjørt: 2.117.560 kr
Pris fra: 1.812.900 kr

Stor økning i registreringer:

Gjennom 2019 ble det varebilregistrert 55 nye Gelãnderwagen i Norge.
I 2018 var dette tallet 17 biler.
Legg til 28 personbilregistrerte G-vonger så er tallet historisk høyt for børstraktoren. (Tallet for 2018 var 22)
Så langt i år (januar og februar) er det registrert én som personbil og 12 som varebil.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.156