23948sdkhjf

Savner V6 - men hjulopphenget drar opp

Hjulopphenget har blitt skikkelig bra men vi savner litt mer gromfølelse fra motoren.

Kjørt: Oppgraderte Nissan Navara N-Guard Thunder Double Cab

Opptur: Milsluker og arbeidsbil

5-links fjæringen i bakhjulsopphenget er oppgradert for bedre kjøreegenskaper og komfort, noe som er merkbart.

For nå synes vi at Navara har et av de bedre understellene i dette pickup-segmentet, noe som gjør den til en god milsluker i tillegg til å ivareta terrengegenskaper og tilhengerkapasitet på 3,5 tonn.

Det merkes spesielt ved kjøring på ujevnheter, kanter og dårlig norsk telehiv-asfalt med ulastet bil. Lydene og dunkingen er godt dempet og bevegelsene i bilen er minimale til å være en pickup som er bygget på stigeramme og kan ta opptil 1180 kilos nyttelast. (skjønt i vognkortet på denne bilen står det 934 kilo).

Nedtur: Euro6D-temp

Litt mindre imponerende er dieselmotoren som nå er tilpasset Euro6D-temp. 22 newtonmeter mer enn forrige utgave er greit og under kjøring på landevei føles den sterk og fin.

Like fin følelse får vi ikke ved igangkjøring og lavere hastigheter. Mye dieselknatring og litt masete turtall gir følelse av at den er for svak, men det er altså ikke tilfellet. Det kan også ha med hvordan automaten og elektronikken er justert, for vi merker hyppigere gearskift og generelt høyere turtall. Vi har lagt merke til det samme på Isuzu, Mitsubishi og Toyota sine oppdaterte pickuper.

Altså.. vi savner et mer gromt drivverk som står i stil med biltypen som f.eks V6-diesel som Navara hadde tidligere.

Forbruket var relativt snilt under vår kjøring som stort sett var på motorveier og landeveier. 0.81 liter på mila er et stykke under hva Nissan selv sier om kombinert forbruk (0,94).

Opptur: Setene

Setene er en positiv opplevelse, det ser bra ut, og føles bra. Akkurat passe sidestøtte, bredde og lengde på sittepute synes vi, men det er fortsatt et stykke igjen til Amaroks klasseledende seter.

Berøringskjermen er økt fra 7 til 8 tommer og gjør at du kan speile telefonen opp mot skjermen for å utnytte muligheter som TomTom-kart med direkte trafikk-info, vær og google street view blant annet. Systemet skal kunne kobles til Apple CarPlay og Andoid Auto.

Fin utstyrspakke

N-guard Thunder-pakka er lett å like for pickupfolk. Med rulledeksel, stylingrør på lasteplan, planbunn panserbeskytter, felger i sort, er bilen ferdig stylet. N-Guard-pakka inneholder også lakkerte fanger foran, elektrisk soltak, enveisglass, taktrils, bakspoiler, svarte takrails og stigtrinn, metallic lakk og svarte detaljer som dørhåndtak, tåkelysringer osv.

En dupp i registreringer

Det er så langt i år (til og med mars) registrert 79 Nissan Navara mot 130 stk i samme periode i fjor. At det er kommet en så stor dupp i salget sier importøren er litt tilfeldigheter og at en del biler går ut på større anbud og at Nissan har en god ordretrend for tiden med en del leveringer fremover.

Fakta - Nissan Navara N-Guard Thunder Double Cab:

Pris inkl mva: 540.301 kr
Pris eks mva: 454 588 kr
Motor: 2,3-liter 4-syl rekke m dobbel turbo (Euro6D-temp)
Effekt: 140 kW / 190 hk
Dreiemoment: 450 Nm v. 1500 - 2500 o/min
Akselerasjon 0 - 100 km/t: 11,2 sekunder
Topphastighet: 180 km/t
Forbruk: 0,81 l/mil Co2-utslipp: 249 g/km
Tilhengervekt: 3500 kg
Egenvekt: 2175 kg
Tillatt nyttelast: 934 kg
Bredde: 185 cm
Lengde: 528 cm
Høyde: 182 cm

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.175