23948sdkhjf

De har solgt 4000 Geländewagen

Eventyret startet i 1981 med minibussene i kollektivfeltet.

Fra 80-tallet til nå har daglig leder Hans Klausen og eier salgsdirektør Bjørn Egil Fjeldstad solgt 4000 Geländewagen.

- Ingen forhandler i verden har solgt så mange av den ene bilmodellen, forklarer de.

- Og det er bare bilene vi har kontroll på, legger Bjørn Egil til.

- Alt begynte med minibussene som kunne kjøre i kollektivfeltet, forteller han.

At det var en snøball som begynte å rulle, er hele forretningen i dag et greit bevis på, med 14 ansatte og en omsetning på 120 millioner.

Går mest av verstingen

De har nå 40 års erfaring med G-vogna, som alltid har vært godt mottatt som en nisjebil og en bil med sjel.

Aller mest går det av G63 AMG, altså verstingmodellen, i tillegg til G500 og G55, men også en del med Brabus-pakke. Da snakker vi 700 hestekrefter og et lydbilde som kan få MDG-velgere til å smile skamfullt.

Snittpris 1,9 mill

Importen av de nyere bilene dreier seg mest om demokjørte biler fra forhandlernettverket i Tyskland.

Snittprisen ligger på 1,9 millioner, mens de eldre brukte vognene ligger på 600.000 til 700.000. Kundene består veldig mye av næringsdrivende, mens de private kjøper mest brukt.

Snillere varevegg

- Vi har gjort mye for å vinne hver mulige millimeter og for unngå å skjære i taket, vi bruker en "flexivegg" forklarer Hans.

Det er en nettingvegg som flekser litt om du legger settet inntill.

Rustfri japaner

Eldre bruktbiler blir tatt inn fra Japan, da de ble solgt der bort som luksussymboler med venstrestyring.

Disse har oppsiktsvekkende lav kilometer og er frie for rust, blant annet fordi de stort sett ble brukt som søndagsbiler og svært godt behandlet. Bilene som tas inn av Fjeldstad blir understellbehandlet først etter kundene har fått titte under.

- Om vi behandler bilen før kunden får se den, tror de rett og slett ikke på oss, forklarer Bjørn Egil.

Artig historie:

I 1987 stoppet minibussregistreringene, da begynte Fjeldstad å se på hvordan en Geländerwagen kunne oppfylle nye bussforskrifter. Men bilen ble, kanskje ikke så overraskende, for dyr å bygge så det ble med det. Nesten. For ved å stille ut en slik bil på Offroadmessen i Köln og på Frankfurt-messen i 1988 ble både Fjelstad og Schulz kjent for denne løsningen.

Da kom det bestillinger fra en sjeik i Jedda på en limosinutgave og en enda mer merkelig kreasjon til falkejakt som skulle til Saudi Arabia. Det endte med den ganske så evnetyrlige 3-akslede falkejakt-versjonen som ble bygget i samarbeid med Schulz i Tyskland.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062