23948sdkhjf

350 tonn i 85 meters høyde

Togene skal passere med 250 km/t - men nå er det 0,5 km/t som gjelder.

Utvidelsen av ICE-linja mellom Stuttgart og Ulm er et gigantisk prosjekt på flere måter. Faymonville har sendt oss disse bildene fra byggingen av Filstal Bridge som blir 485 meter lang og 85 meter høy. Det blir Tysklands tredje høyeste jernbanebro.

På bildene ser vi nye Cometto MSPE (modultransportører) som ble brukt til å frakte en forskalings vogn på 350 tonn fra den ene til den andre siden av brua.

Brua blir bygget av Max Bögl / Porr-konsernet og blir Deutsche Bahn AGs største konstruksjon på den nye ICE-ruta. Fra 2022 vil høyhastighetstog krysse brua på kun syv sekunder med 250 km/t.

Men her er det gangfart som gjelder, 0,5 km/t er marsjfart. Med modultransportørene veide hele ekvipasjen 438 tonn.

Selskapet Wiesbauer hadde vært med på prosjektet med mobilkraner, så de la inn anbud på utførelsen av spesialtransporten over brua. Det ble deres første oppdrag med selvgående spesialtransport og dro til Cometto for å skaffe utstyret.

Det ble brukt to MSPE 4-axle-enheter side om side og i andre enden, 58 meter unna ble det brukt en 5-axle MSPE fra selskapet Krebs Korrosionsschutz.

Utfordrende

Her er det nok av utfordringer, langt under byggverket går trafikken på A8 mot München som normalt og pga et konstant vinddrag gjennom dalen krever kalkulasjoner vindhastighet på alt fra 36 til 100 kilometer i timen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156