23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Halvparten kommer til å bestille skjær fra fabrikk

Cats første NextGen-korthekker er allerede på plass hos Pon Equipment på Berger.

- Cat 325 tar over for Cat 325F og de første maskinene ventes ut til kundene august-september, forteller Svein Arne Delbekk, produktsjef på beltegravere og hjulgravere hos Pon Equipment.

- Maskinen slik den står her uten skuffe veier 28.8 tonn, påpeker han.

Den får alle finessene til NextGen-serien inkludert den samme førerhytta, men nå har Cat-fabrikken i Japan fått med enda flere "norske options" ferdig fra fabrikk.

Bedre lyspakke

Lyspakka inneholder kraftigere lamper der hvor kameraene er festet (begge sider og bak) for å gi mer riktig lys for kameravisningen.

Lampene over frontvinduet er også kraftigere, 1800 lumen mot 700 tidligere.

- Cat har blitt skikkelig flinke til å høre på ønsker vi kommer med, forklarer Delbekk og hinter til lyspakka.

Han åpner venstre serviceluke og viser en annen detalj fra ønskelista: Adblue-punktet som har fått en liten trakt under i tillegg til et glass som viser nivået. Det skal løse problemet med søling under påfylling.

Lettere tilgjengelig

I høyre serviceluke finnes peilepinnen og påfyllingsslangen for diesel. Om man skal fylle på gjøres det oppe i motorrommet.

Cat har forbedret stigtrinn og rekkverksløsningen slik at man har trepunkts kontakt når man klatrer opp på maskinen. Det er ikke nødvendig med rekkverk rundt hele fordi man har tilgang til motorrommet uten å gå helt bak hytta.

Steg V-motoren yter 129 kilowatt og på NextGen-maskinene som allerede går i Norge har Cat-folket merket seg 10 til 15 prosent lavere forbruk i forhold til F-serien, selv om det i bunn og grunn er den samme motoren.

- Det lavere forbruket oppnås gjennom teknologi som bedre pumper, elektriske spaker og de elektriske viftene som kun kjøres ved behov.

Med fabrikksjkær

- Dette blir spennende å få ut i markedet og vi venter spent på å få levert de første, forklarer han.

Ekstra spennende på denne generasjonen er at den nå kommer med skjær fra fabrikk.

For mange kunder i dette segmentet er det et must-have og Delbekk anslår at maskiner med skjær vil utgjøre 50 prosent av 325-salget.

Om man skulle sette på skjær på den gamle kostet det ca en halv million ekstra, nå vil det bli en normal pris i forhold til konkurrentene forsikrer han.

På Berger står det 3 stk Cat 325, en av disse har skjær.

- Veldig mange spør om skjær, legger han til.

Typisk V.A-maskin

Fortsatt er det en del norske tilvalg som settes på, som sentralsmøring, dieselvarmer, tiltrotator, ekstra lamper og verktøykasse på undervogna.

Korthekkmaskinene går mye i V.A.-jobbing, der trenger man utstyr som spade og løfteutstyr og ikke minst man foretrekker ofte skjær for stabiliteten.

Modellen har vært viktig for Pon, selv om forgjengeren ikke kom med skjær fikk den skryt av flere for god stabilitet.

Kraftigere tilt = bedre holdbarhet

Tilt-konfigurasjonen blir den sammen som på Cat 323 og Delbekk anbefaler TRS23 fordi litt krafigere tilt gjør det mer holdbart.

Kommer med eget hurtigkoblingssystem

Til høsten kommer Cat med eget helautomatisk hurtigkoblingssystem basert på Rototilt QuickChange.

Det blir bare mer og mer aktuelt med slike systemer merker Delbekk som forteller om etterspørsel helt ned på 15-tonns maskiner og på BCP-segmentet.

Fakta Cat 325:

Motor: Cat C4.4

Effekt: 174 hk

Slagvolum: 4-liter

Hydraulikk: 429 l/min maksimalflyt (x 2 pumper)

Driftsvekt med trekammede belter: 28.8 tonn

Drivstofftank: 313 liter

DEF-tank: 26 liter

Maksimal lastehøyde: 790 cm

Maksimal gravedybde: 670 cm

Maksimal rekkevidde: 978 cm (bakkenivå)

Gravekraft skuffe: 150 kN

Gravekraft stikke: 106 kN

Caterpillar på Tungt Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172