23948sdkhjf

Nye Bronco - råtøff retro

Blir offisielt ikke aktuell for Ford Norge - rendyrket for terreng og entusiastene.

13. juli ble Fords nye Bronco lansert i USA. Og det er godt synlig at Ford skal spille på følelser og råtøfft retrodesign her.

Med en 2-dørs og en 4-dørs versjon vil Ford sikte seg inn på den delen av SUV-markedet som tar terrengegenskaper på alvor.

I pressemeldingen prates det om segmentledende 4x4-egenskaper og ytelser i terrenget som passer for lengre offroad-turer.

Versjoner hvor du kan plukke av takpaneler og dører (som på Jeep Wrangler) blir også tilgjengelige.

Prisene starter på rett under 30.000 dollar i USA, hva de ender på i Norge, om den kommer hit, er ikke klart enda.

Produksjonen starter tidlig i 2021 og første bilene skal være ute hos USA-forhandlerne på vårparten.

Built Wild

Fords chief operating officer, Jim Farley forklarer Bronco-prosessen slik:

- Vi skapte Bronco-familien for å heve alle aspekter ved off-road-eventyr og utstyrte dem med klasseledende chassis og eksklusiv teknologi for å legge lista høyt i det røffe 4x4-segmentet.

- De er bygget med tøffheten til F-Serien og ytelsene til Mustangen og de kommer pakket inn i et slående og funksjonelt design som spiller på det originale Bronco-designet.

GOAT - Go Anywhere Anytime

Den første Broncoen hadde kallenavnet GOAT og det skal merkes på Bronco 2021 også.

Modellen får et eget terrengsystem, med GOAT-modus som skal hjelpe føreren i alle typer terreng.

Syv kjøremodus er tilgjengelige: Normal, Eco, Sport og Slippery. Og for terrengkjøring kan du velge mellom Sand, Baja, Mud/Ruts og Rock Crawl.

To 4x4-system

To firehjulstrekksystemer blir tilgjengelig. Det vanlige blir en to-trinns med elektrisk innkobling i fart. Det andre er en to-trinns elektromekanisk overføringskasse hvor du i tillegg får et auto-modus som gjør at du kan velge mellom 2H og 4H når du trenger det. Bronco bruker Dana-aksler foran og bak, begge med elektrinisk låsbar diff som tilvalg.

Fords EcoBoost-motorer

Tilgjengelige motorer blir Fords EcoBoost 2,7-liter V6 med 310 hestekrefter og den 2,3-liters store firesylindrede EcoBoost-motoren på 270 hestekrefter.

Gearkassene du kan velge mellom er Fords nye 7-trinns manuelle og 10-trinns automaten som vi allerede kjenner fra blant annet Ranger.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156