23948sdkhjf

Nye Bronco - råtøff retro

Blir offisielt ikke aktuell for Ford Norge - rendyrket for terreng og entusiastene.

13. juli ble Fords nye Bronco lansert i USA. Og det er godt synlig at Ford skal spille på følelser og råtøfft retrodesign her.

Med en 2-dørs og en 4-dørs versjon vil Ford sikte seg inn på den delen av SUV-markedet som tar terrengegenskaper på alvor.

I pressemeldingen prates det om segmentledende 4x4-egenskaper og ytelser i terrenget som passer for lengre offroad-turer.

Versjoner hvor du kan plukke av takpaneler og dører (som på Jeep Wrangler) blir også tilgjengelige.

Prisene starter på rett under 30.000 dollar i USA, hva de ender på i Norge, om den kommer hit, er ikke klart enda.

Produksjonen starter tidlig i 2021 og første bilene skal være ute hos USA-forhandlerne på vårparten.

Built Wild

Fords chief operating officer, Jim Farley forklarer Bronco-prosessen slik:

- Vi skapte Bronco-familien for å heve alle aspekter ved off-road-eventyr og utstyrte dem med klasseledende chassis og eksklusiv teknologi for å legge lista høyt i det røffe 4x4-segmentet.

- De er bygget med tøffheten til F-Serien og ytelsene til Mustangen og de kommer pakket inn i et slående og funksjonelt design som spiller på det originale Bronco-designet.

GOAT - Go Anywhere Anytime

Den første Broncoen hadde kallenavnet GOAT og det skal merkes på Bronco 2021 også.

Modellen får et eget terrengsystem, med GOAT-modus som skal hjelpe føreren i alle typer terreng.

Syv kjøremodus er tilgjengelige: Normal, Eco, Sport og Slippery. Og for terrengkjøring kan du velge mellom Sand, Baja, Mud/Ruts og Rock Crawl.

To 4x4-system

To firehjulstrekksystemer blir tilgjengelig. Det vanlige blir en to-trinns med elektrisk innkobling i fart. Det andre er en to-trinns elektromekanisk overføringskasse hvor du i tillegg får et auto-modus som gjør at du kan velge mellom 2H og 4H når du trenger det. Bronco bruker Dana-aksler foran og bak, begge med elektrinisk låsbar diff som tilvalg.

Fords EcoBoost-motorer

Tilgjengelige motorer blir Fords EcoBoost 2,7-liter V6 med 310 hestekrefter og den 2,3-liters store firesylindrede EcoBoost-motoren på 270 hestekrefter.

Gearkassene du kan velge mellom er Fords nye 7-trinns manuelle og 10-trinns automaten som vi allerede kjenner fra blant annet Ranger.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.172