23948sdkhjf

Norges mest spektakulære anlegg

Skanska bruker hele spennet sitt når de bygger tre bruer og fire tunneler fordelt på seks øyer langt ute i havgapet.

Det var høy aktivitet når Anleggsmagasinet besøkte Skanskas Fv. 659 Nordøyvegen-prosjekt i mai hvor det da var engasjert ca 460 personer.

Det er ikke uten grunn prosjektsjefen Are Eliasen har omtalt prosjektet som Norges mest spektakulære anleggsprosjekt.

Foreløpig er det uimotsagt så vidt vi vet. Og etter vi fikk bli med ut i båt for å se på anleggsarbeid på i alt seks øyer ute i havgapet hvor de bygger tre bruer og driver fire tunneler, gjorde det et solid inntrykk, det skal sies.

Utfordrende fjell

Status på prosjektet da Anleggsmagasinet fikk være ut, var at tunneldriften lå på 52 prosent av total lengde. Særlig utfordrende er fjellkvaliteten på Longva som byr på mer dårlig fjell enn forespeilet i tillegg til mye vanninntrenging, forklarte tunnelsjef Roar Sve. Det er drevet 1000 meter mot forventet 2000 meter, men foreløpig er prosjektet antatt å ferdigstilles i 2022.

Skanska satte på en femte borerigg pga dette. Men fremdriften har gått etter planen ellers og de hadde akkurat avsluttet stuffen på Haramsøya og var i ferd med å flytte laget over til Hestøya.

Hele spennet

Anne Brit Moen, assisterende tunnelsjef, jobber mye med effektivisering og har lang fartstid fra vegvesnet som prosjektleder. Prosjekter som dette er ekstra avhengig av selvdrevne og flinke folk, noe hun mener å ha bra med her ute i havgapet.

- Vi får brukt hele spennet vårt her, forklarer hun.

Hun byr opp til et fjordcruise sammen med Jan Einar Døvik, produksjonsleder på sjøarbeidene. Båten hans som fungerer som kontor og mens Døvik koordinerte maskinførere og massetransport gjennom Peltor-klokkene, fikk vi sett hele rekka av anlegg i sjøen fra Skjeltene til Hestøya, et crusie vi aldri har sett maken til.

Hans koordinering av formennene på sjøarbeidene er avgjørende for fremdriften, særlig med en så komplisert logistikk. I tillegg forteller han om et værhardt sted, særlig i vinter hvor de har måttet stoppe produksjonen på grunn av sterk vind flere ganger. Men så langt har det ikke vært uhell som har medført fravær.

T.Engene, tre lektere og egen ferge

At logistikken er utfordrende på prosjektet var ikke ukjent, og Skanska ser ut til å ha løst det udramatisk. Tunnelmassene blir brukt til moloer og plastring rundt senkekassene. Massetransporten fra de tre tunnelene foregår med en flåte lastebiler fra T.Engene som har omtrent 40 ansatte med på prosjektet. På sjøen går det på tre forskjellige lektere, to som tar 1500 tonn og en som tar 1000 tonn.

- Det blir lagt ut 200.000 kubikkmeter plastringsstein og totalt blir det brukt 800.000 kubikkmeter til sjøfylling, forklarer Døvik.

Der hvor brukarene står er det på det meste 14 meter dypt. Man kan stadig se den lille røde "ferga", BB-Lifter, med betongbiler og maskiner ombord på vei ut til Hestøya blant annet. Betongproduksjonen blir utført av Unicon og foregår på Fjørtofta og Longva i tillegg til på Stette på fastlandet.

Tunnelpåhugg 8 meter under havet

En av mange utfordringer er tunnelpåhugget på Hestøya som blir åtte meter under havoverlfaten, noe Døvik tror de er alene om å utføre.

Her bygges en demning som skal holde sjøen borte fra portalen som leder ned til den 3500 meter lange Haramsfjordtunnelen. I sommer starter også byggingen av Hamnaskjersundbrua hvor de skal sette i gang forskaling ved å ta i bruk Drammensvogna. Den skal deretter brukes på Laukebrua.

Prosjektet omfatter:

Lepsøybrua:

800 meter lang høgbru frå Skjeltene på fastlandet over skipsleia til sjøfylling mot Lauka og Hestøya.

Laukebrua:

En 110 meter lang bru som ligger rett sørøst for Lauka og Lisjelauka.

Hamnaskjersundbrua:

En 200 meter lang bru i Hamnaskjersundet.

Haramsfjordtunnelen:

Frå Hestøya til Austnes på Haramsøya, 3500 meter.

Nogvafjordtunnelen:

Fra Longva på Flemsøya til Fjørtofta, 5730 meter.

Fjørtoftfjordtunnelen:

Fra Fjørtofta til Myklebust på Harøya, 3680 meter.

Burbergtunnelen:

En miljøtunnel på Fjørtofta, 170 meter.

I tillegg kommer ny veg på sjøfylling over Lepsøyrevet, totalt 2735 meter og ny veg over Fjørtofta.

Underentreprenører:

T.Engene: Utkjøring av tunnelstein

Unicon: Betong

Anlegg Nordvest (ACO, Busengdal og Opshaug): Grunnarbeid

Mesta: Støping av portaler

NCC: Asfalt

Entreprenørservice: Sprutbetong

Artikkelen er en del av vårt tema om AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.172