23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Lastebiltransporten må bli dyrere

Den voldsomme prisøkningen på diesel må føre til at lastebiltransporten blir dyrere. I første omgang blir dette en realitet for transportkjøperne. På litt sikt vil også den norske forbrukeren merke dette, gjennom høyere priser på varene. I løpet av det siste året har dieselprisen økt med 30%. Denne kostnadsøkningen må transportkjøperne bære, og det er de i stand til.

NHO la nylig fram sin halvårsrapport for våren 2008. I rapporten gis et svært positivt syn på norsk økonomi - en økonomi i særklasse. Tilbakemeldingen fra bedriftene er også positiv - det er kun et fåtall av bedriftene som vurderer markedsutsiktene for 2009 som dårligere enn inneværende år.

Det er NLFs oppfatning at de økte kostnadene for å få varene levert, må dekkes av transportkjøperne. Lastebilnæringen preges fortsatt av lav inntjening og lav egenkapital. For å unngå at lastebileierne blir tvunget til å stoppe opp og i verste fall innstille virksomheten, må de økte drivstoffkostnadene medføre økte priser for lastebiltransport, på samme måte som prisene økes i luftfarten og i kollektivtrafikken.

Den enkelte lastebileier må selv vurdere hvilke konsekvenser økningen i dieselpris får i egen bedrift. Men NLF ser for seg en betydelig prisøkning på lastebiltransport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047