23948sdkhjf

Volvo FH16 XXL på plass!

Mange har ventet på den, nå er den her. Mandag premiereviste Volvo-importøren den nye FH16 Globetrotter XXL. 245 millimeter lengre førerhus høres ikke ut som all verden, men du verden hva det har å si på den innvendige plassen.

Det var vi her på tungt.no som først brakte nyheten om at Volvo skulle tilby det forlengede FH-førerhuset som er vanlig i Australia, her hjemme. I utgangspunktet var det bare FH16 660hk i trekkvognversjon som skulle tilbys med det lange førerhuset, men det har Volvo nå endret på.

Nå er første utgave av Volvo FH16 Globetrotter XXL på plass i Norge. Vi tror ikke det blir den siste. På et pressearrangement mandag, fikk vi se herligheten i all sin prakt ved Volvo Truck Center i Oslo. Utvendig skal man følge godt med for i det hele tatt å legge merke til at det er noen spesielt med denne bilen. Bortsett fra dekoren, er det bare en forlengelse på 245 millimeter som utgjør den utvendige forskjellen. At det er snakk om en Australia-hytte er synliggjort ved en artig kengurufigur, ellers er det bare logoen XXL som forteller at dette er ekstra stort.

Førerhytta bygges ved Volvos hyttefabrikk i Umeå og skipes til Australia for montering der. Når det gjelder den norske varianten monteres den ved fabrikken i Göteborg. En del tilpassninger har blitt gjort, ikke minst når det gjelder isolasjon og varme. Det er en smule forskjell på klimaet i Australia og Norge, for å si det mildt.

En annen nyhet er at XXL-førerhuset nå kan leveres til samtlige av de nye FH16-effektene opp til og med 700 hk. Dessuten kan den leveres både som 6x2 og 6x4 trekkvogn, og som langchassis. Begrensningen på maks 30 biler er også opphevet. Kanskje ikke så rart med tanke på dagens lastebilmarked. Fabrikkene går nemlig ikke akkurat for fullt for tiden.

Hva koster så herligheten? Ca. 40.000 kroner kommer tillegget på. Mye for snaue 25 cm stål synes du? Vel, når man kommer på innsiden får man valuta for pengene. Bare den nedre køye er nå over en meter bred. Dessuten er dette jo ikke akkurat en økonomivariant av en lastebil.

Artig at Norge kan få noe så unikt som dette, så unikt at både svenske og danske transportører nå har fattet interesse for XXL-varianten.

Vi ser fram til å komme med en testrapport av vindunderet i TransportMagasinet innen overskuelig framtid. Da satser vi på cowboyhatt, bred aksent og en DVD med Crocodile Dundee i baklomma. En stor takk sendes til NLF og Liv Signe Navarsete som har gjort det mulig med lengre vogntog i Norge enn i Brussels drømmeverden. "See you around, Mate!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078