23948sdkhjf

Datoer for Gardermoen 2012 fastsatt

TransportMagasinet – arrangør av TRANSPORTmessa på Gardermoen – opplever stor pågang om dagen vedrørende aktuelle datoer for neste års transportmesse.

2012-utgaven av Gardermoen-messa arrangeres den 10. 11. og 12. mai.

Vi har pratet med vår egen messe-general og oppfinneren av Gardermoen-messa, Bjørn Magnussen, om perioden som har gått, og om planene til året.

Hva var egentlig planen for det inneværende året?

- Planen var at Gardermoen-messa skulle gått av stabelen tidlig i sommer.

Hvorfor kastet du inn håndkleet og hvordan har tiden vært etter dette?

- Håndkledet ble kastet inn etter ønsker fra svært så mange utstillere. Noe jeg var stolt av å ha baller til å gjøre, da utstillerne innrømmet å ikke ha økonomi til både messa på Lillestrøm og Gardermoen. Dette til tross for at vårt eget arrangement er å forstå som "på spleisenivå" - økonomisk sett. Samtidig som de innrømmet at de kanskje ikke turte å takke nei til messe nr. 2, for det er alltid sånn at man lurer på om ens konkurrenter er der.

Hva var tilbakemeldingene etter avlysningen?

- Hehe, jeg ble nærmest erklært som fornuften selv av noen. Ikke minst av lastebilimportørene, som vet vi hadde lykkes med å arrangere Gardermoen til tross for at de selv frontet Lillestrøm. Noe som hadde betydd to halvgode messer. Men jeg ble også utskjelt fra noen utstillere, noe jeg likevel har tatt positivt, for det forteller jo at svært mange ser Gardermoen som sitt eget arrangement. Noe det også er, hvis jeg får lov til å skryte litt av utstillerkonseptet vårt.

Noen sier du ikke liker messene på Lillestrøm?

- Nei, det er feil. Norge har messefasiliteter vi kan være skikkelig stolte av på Lillestrøm. Og jeg forstår det blir dyrt å leie plass der, da de med bygningsmasser til langt over milliarden må koste veldig mye mer enn den nedlagte flystripa fra krigen som vi leier på Gardermoen. Det er imidlertid én ting som ikke er så bra på Lillestrøm; at det i praksis blir A- og B-utstillere alt ettersom man står inne- eller utendørs.

Skal du selv på Lillestrøm?

- Javisst, med skuldrene hengende ned og med et rolig sinn. Ja jeg skal rett og slett nyte å være publikummer i stedet for arrangør.

Blir det nedtur å komme til Gardermoen neste år?

- Hvis den enkeltes kroppsfunksjoner ikke er laget for å gå utendørs; ja! Hehe, vi har jo ikke hatt flaks med været under Gardermoen -09 og 2010, men skal jeg tro hva utstillere og publikummere sier så er det ingen som reiser dit i hensikt å sole seg. Og blir det sol, ja så gleder vi oss veldig mye mer over det enn en regnskvett eller tre. Jeg tror det viktigste er å forene tilbydere og brukere av transportmateriell, for hvor ellers treffer man konkurrentene stående side om side, eller kunder man ellers ikke ser?

Hva er viktigst for deg med messene på Gardermoen?

- Prisen! Kvadratmeterprisen, at utstillerne skal betale minst mulig penger - basta! Når økonomien ved å være der henger på greip blir resten så bra så. Og selvfølgelig det at vi takker nei til utstillere som publikum ikke har nytte av.

Blir neste års Gardermoen større?

- Tja, jeg vet ikke helt... I kvadratmeter; ja! Men antall utstillere, nei jeg vet ikke helt om vi skal gå over de 150 vi har satt som et maksimalantall. Det er ikke om å gjøre å ha flest utstillere eller publikummere, men utstillere og publikummere som driver med transport på vei. Jeg tenker liksom det at vi skal ha de 150 beste utstillerne, fremfor flest mulig. Da blir det også mer fokus på de som er der, fremfor at 100 til tar ekstra oppmerksomhet fra publikum, for det er en grense for hvor mye man kan ta til seg på kort tid. De to langteltene blir forresten mye lengre til neste år.

Noe på hjertet, uten spørsmål fra oss?

Ja! Jeg er så innmari stolt av at samtlige av utstillerne våre, fra fem arrangementer, alle har meldt seg på fordi de selv har hatt lyst til å være med. Jeg har ikke solgt inn eller prakket på stand på en eneste utstiller disse årene. Og denne gata vår, da. Denne ene publikumsgata, hvor samtlige utstillere har like bra eksponering mot publikum, den er råbra. Og jeg er stolt av at vi i alle år har takket nei til utstillere vi mener ikke hører hjemme på våre arrangementer.

Tror pinadø vi må holde på denne maks 150 utstillere, jeg! Hehe, har vært litt morsomt at vi har hatt folk på venteliste for å bli med, alle de gangene vi har arrangert transportmesser.

Når starter påmelding for 2012?

- En gang etter Lillestrøm, dvs den er allerede i gang, da samtlige påmeldte for avlyste 2010 får beholde sine plasser. Men først skal jeg på Lillestrøm, så setter vi fokus på neste år etter det.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079