EUs innførte i 2010 nye regler med det formål å begrense kabotasjekjøring i EU. NLF har grunn til å tro at disse reglene brytes i et stadig økende omfang. NLF er av den oppfatning at en av årsakene til dette er at det er vanskelig å kontrollere, og at det er ikke gitt tilleggsbevilgninger til økt kontroll.
I tillegg er NLF av den oppfatning at så lenge oppdragsgiverne ikke blir strafferettslig forfulgt når de medvirker til ulovlig bruk av utenlandske transportører, fører dette til alvorlige forstyrrelser i vegtransportmarkedet.
Norges Lastebileier-Forbunds landsmøte 15.-17. juni i 2012, krever derfor at:
- all bruk av kabotasje må midlertidig opphøre inntil myndighetene har kartlagt skadevirkningene, og funnet frem til måter å kontrollere og reagere mot kabotasje
- utenlandske transportvirksomheter må etablere seg i Norge og betale norske lønninger dersom de skal drive nasjonal transport
- det må bevilges ekstra ressurser til kontroll av utenlandske kjøretøy og transportvirksomheter
- transportkjøper/bestiller må i vesentlig større grad enn i dag kontrolleres, og deres ansvar må om nødvendig tydeliggjøres
- det må skje en samkjøring mellom ulike offentlige kontrollinstanser der Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og Skatteetaten må samarbeide
Les også de andre uttalelsene etter landsmøtet:
Krever bompengebrikke og lik rabatt på fergene
NLF ønsker kryss - ikke rundkjøringer
NLFs landsmøte i Trysil
Norges Lastebileier-Forbunds (NLF) landsmøte fant sted i Trysil 15.-17. juni.
NLF hadde sitt landsmøte på Trysil denne helga. Landsmøtet vedtok fire uttalelser om henholdsvis ulovlig kabotasje, bruk av rundkjøringer på veier utenfor tettbygde strøk, takster og betaling på riks- og fylkesveiferjer og finansiering av riksveiutbygging.
Uttalelsene beskriver NLFs krav som vil bli fulgt opp i NLFs arbeid overfor Stortinget, Samferdselsdepartementet, og Vegdirektoratet.
- Årets landsmøte står samlet bak krav som bygger opp under de mål som er vedtatt for Norges Lastebileier-Forbund i de kommende årene. Uttalelsene representerer krav som vil sikre like konkurransevilkår, en konkurransedyktig næring og bidra til lavere utslipp, sier forbundsleder Per Madsen, som ble gjenvalgt for to nye år.