23948sdkhjf

Volvoen som ikke solgte

Amerikanske snutebiler er manges våte drøm her hjemme, i USA er de et helt vanlig syn. Men også amerikanske lastebilsjåfører drømmer om de feteste modellene.

Alle har en "top of the line-modell". Volvo VT 880 skulle konkurrere om de pengesterke enbilseierne. De lyktes ikke.

For seks og et halvt år siden tok jeg turen til Volvos demosenter i Göteborg. Oppdraget var meget spesielt - hente den grommeste trekkvogna Volvo noensinne hadde produsert, nemlig Volvo VT 880, og kjøre den til Norge. Oppdraget satte varige spor i artikkelforfatterens hjerne, så varige at jeg fortsatt ikke har glemt paradeturen hjemover, som skjedde en solfylt augustdag i 2006.

Alle som har kjørt amerikansk snutebil på skandinaviske veier kan garantert underskrive på at dette er en meget spesiell opplevelse - ikke minst fordi alle andre lastebilsjåfører nærmest får hakeslepp og drar av veien når de møter deg.

Slik hadde jeg det også på denne turen, og en stopp på en veikro førte til forsinkelser. Alle ville om bord for å oppleve dette. Alt fra tyske campingturister, bestemødre, utenlandske og norske sjåfører ville se og prate om Volvoen. Siste besøk ble på vekta på Svinesund. Der bare sprang de ut for å beundre bilen, og jeg minnes at det ble en lang og hyggelig prat med folk fra både politi og Statens vegvesen.

Skyldig

I Norge er interessen rundt amerikanske lastebiler ikke til å kimse av, noe vi i TMs redaksjon sikkert må ta en del av ansvaret for. Ikke minst da kollega Frode Tellevik og Bjørn Magnussen dro over dammen og importerte hver sin Peterbilt, en tur som ble behørig brettet ut i dette eminente magasin. I tillegg har nok våre leserturer, den åttende i rekken går av stabelen hvert øyeblikk, litt skyld for at stadig flere blir hekta på langsnuta US Trucks. Men tilbake til Volvos fullendte; hva skjedde med planene om å ta opp kampen med de grommeste lastebilene i USA?

På denne forfatterens mange turer til USA har jeg nemlig ikke sett overvettes mange Volvo VT880. Motorveiene domineres av en stri strøm av Freightliner, Kenworth, International, Peterbilt og Volvo VN. Videre ser vi Western Star og Mack, men Volvo VT880 er så å si ikke tilstedeværende.

Hvor ble det av Volvoen som skulle konkurrere om de pengesterke "owner operators", de som aller helst velger en av de klassiske modellene, enten det er en Peterbilt 389, en Freigtliner Coronado, en Western Star 4900, en Kenworth W900 eller en International LoneStar? Vi spurte Volvo i USA, men fikk et litt politisk korrekt svar tilbake. De sier nemlig at produksjonen av Volvo VT880 ble avsluttet i slutten av 2009 på grunn av kostnader knyttet til de nye utslippskravene som kom i USA, sett i sammenheng med målgruppen og det potensielle volumet, ikke var lønnsomt.

Sagt på godt norsk så klarte vel ikke Volvo å komme seg inn i prestisjesegmentet i USA. Da undertegnede var på en reportasjetur i USA i 1998 besøkte jeg en stor Volvo-forhandler i North Carolina. Det var økonomiske nedgangstider i USA og lastebilmarkedet var "bånn i bøtta". Volvo-forhandleren tok bare to merker i innbytte; Volvo og Peterbilt.

-Volvo because I have to, I´m a Volvo-dealer, and Peterbilt because they are always well taken care of, and easy to resell as second hand vehicle, sa han den gang.

Og det er kanskje her vi er ved sakens kjerne. Lastebilbransjen i Norge er relativt konservativ, i USA er den enda mer konservativ. Og hvis statusbil nummer 1 er Peterbilt, skal det mye til å ta opp kampen som en outsider som Volvo faktisk er i USA.

Kjempemarked

USA er et enormt lastebilmarked. I 2006 toppet det hele seg med 284.000 Class 8 lastebiler.

Deretter har det gått en god del ned, men er nå på vei opp igjen. Men totalmarkedet passerte ikke 200.000-merket i fjor, men havnet på 194.715 lastebiler. På toppen finner vi Freightliner med nesten 33% markedsandel. Deretter følger International og Peterbilt. Kenworth havnet på en markedsandel på 14,3%,

Volvo ligger på omtrent 11%, mens søstermerket Mack har en markedsandel på 8,9%, mens nisjemerket Western Star, som nærmest kan kalles en håndlaget skreddersydd lastebil , har 1,3%. Alle har modeller beregnet på kunden som ønsker mer enn bare en trekkvogn og da snakker vi om klassiske modeller som ser ut slik mange mener lastebiler bør se ut.

Trucking

Freigtliners bidrag her er den knalltøffe Coronado som helt klart bringer tankene til de klassiske amerikanske lastebilene.

Lillebror, canadiske Western Star, som er eid av tyske Daimler slik Freightliner er, er en håndlaget lastebilmodell for de som ønsker seg det spesielle.

Western Star er for øvrig en populær modell til spesialtransport "over there". Peterbilt 389 og Kenworth W900 er Paccars bidrag til klassiske lastebiler, og antagelig de man ser flest av på amerikanske motorveier. Peterbilt er i en klasse for seg og kalles ofte for lastebilenes Harley-Davidson. International LoneStar er den tøffeste undertegnede noensinne har sett. Med et utseende som minner om en blanding av en hot rod fra 30-tallet, og et heftig damplokomotiv så skiller den seg definitivt fra mengden.

I tillegg har de gjort spenstige stunt som å komme med en egen "Harley-Davidson Edition". Tøff, ja visst, men det er jammen sjelden vare å se ute på amerikanske veier. Ryktene har det til at bilen er for tung og dyr sammenlignet med konkurrentene. Volvo-slektningen Mack har også sin gromversjon for landeveiskjøring. Mack Pinnacle Rawhide Edition er en klassisk Mack-modell som skiller seg fra mengden. I denne tøffe konkurransen fikk ikke Volvo VT 880 nok oppmerksomhet.

Dermed valgte de å kaste inn håndkleet i "Premium-segmentet" og i stedet satse på flåtekundene.

Og der ser det ut til å gå rette veien. De har fått innpass hos flere store flåtekunder i USA og ettersom alt er stort der borte er en flåtekunde en smule større i Amerika enn i Norge. Uansett så er det synd at Volvo VT 880 ikke lenger produseres. Det er nemlig den tøffeste Volvoen jeg vet om - og den har jeg til og med fått kjøre. Keep on Trucking!

Premium-segmentet

Freightliner Coronado

Førerhusversjoner: Mid Roof Sleeper, High Roof Sleeper

Motor: Detroit DD13, 12,8 liter med effekter fra 350 - 470 hk og maksimalt dreiemoment fra 1695 - 2237 Nm, Detroit DD15, 14,8 liter med effekter fra 455 - 560 hk og maksimalt dreiemoment fra 2102 - 2508 Nm , Detroit Diesel DD16, 15,6 liter med effekter fra 475 - 600 hk og maksimalt dreiemoment fra 2373 - 2779 Nm , Cummins ISX 15, 15 liter med effekter fra 400 - 600 hk og maksimalt dreiemoment fra 1966 - 2779 Nm.

Gear: Detroit manuelle og automatiserte gearkasser, Eaton manuelle og automatiserte gearkasser.

Western Star 4900

Førerhusversjoner: Fem førerhuslengder: 34", 40", 54", 68" og 82". Fire førerhus høyder: Ultra Low Roof, Low Roof, High Roof Stratosphere, Ultra High Roof Stratosphere.

Motor: Detroit DD13, 12,8 liter med effekter fra 350 - 470 hk og maksimalt dreiemoment fra 1695 - 2237 Nm, Detroit DD15, 14,8 liter med effekter fra 455 - 560 hk og maksimalt dreiemoment fra 2102 - 2508 Nm , Detroit Diesel DD16, 15,6 liter med effekter fra 475 - 600 hk og maksimalt dreiemoment fra 2373 - 2779 Nm , Cummins ISX 15, 15 liter med effekter fra 400 - 600 hk og maksimalt dreiemoment fra 1966 - 2779 Nm.

Gear: Eaton manuelle og automatiserte gearkasser, Allison helautomatiske gearkasser.

International LoneStar

Førerhusversjoner: Day Cab, 73" High Rise Sleeper

Motor: MaxxForce13, 12,4 liter med effekter fra 475 - 500 hk og maksimalt dreiemoment på 2304 Nm.

Gear: Eaton manuelle og automatiske gearkasser

Peterbilt 389

Førerhusversjoner: Day Cab, 36", 48"og 63" Low Roof Sleeper, 48", 63" og 70" Ultra Cab

Motor: Cummins ISX15, 15 liter med effekter fra 400 - 600 hk og maksimalt dreiemoment fra 1966 - 2779 Nm. Paccar MX13, 12,9 liter med effekter fra 380 - 485 hk og maksimalt dreiemoment fra 1966 - 2237 Nm.

Gear: Fuller manuelle og automatiserte gearkasser.

Kenworth W900

Førerhusversjoner: Day Cab, Extended Day Cab, Studio Sleeper, Aero Cab, Flat Top Aero Cab

Motor: Cummins ISX15, 15 liter med effekter fra 400 - 600 hk og maksimalt dreiemoment fra 1966 - 2779 Nm. Paccar MX13, 12,9 liter med effekter fra 380 - 485 hk og maksimalt dreiemoment fra 1966 - 2237 Nm.

Gear: Fuller manuelle og automatiserte gearkasser.

Mack Pinnacle Rawhide Edition

Førerhusversjoner: Day Cab, 60" og 70" Mid Rise Sleeper

Motor: Mack MP8, 13 liter med effekter fra 415 - 505 hk.

Gear: Mack og Eaton manuelle og automatiserte gearkasser, Allison helautomatisk gearkasse.

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.487