23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Her kan du møte dette kjempevogntoget

Dette enorme vogntoget er 67 meter langt, 3,75 meter bredt og veier til sammen 340 tonn. Med 28 akslinger, en trekkvogn og en skyvevogn skal det frakte en trafo for Statnett til Lillehammer. Se video.

Flere lesere har allerede møtt transporten etter starten onsdag kveld. Ekvipasjen har kjørt Rv4 fra Oslo og forbi Gjøvik. På morgenen i dag sto den parkert ved den gamle bommen på Mjøsbrua. Deretter er planen å fortsette til Moelv og over på gamle E6 gjennom Brøttum.

Såvidt vi er kjent med, skal ekvipasjen fortsette på siste etappe torsdag kveld.

Vogntoget er ventet til Lillehammer sentrum mellom 22.00 og midnatt.

- Hovedårsaken til at den ikke kjører E6 fra Mjøsbrua og til Lillehammer er den midlertidige brua som ble satt opp på Vingrom etter flommen i 2013. Den ville ikke tålt den ekstreme belastninga som dette vogntoget representerer, sier rådgiver for spesialtransport i Statens vegvesen, Morten Skaugen.

På grunn av de ekstreme dimensjonene har Statens vegvesen kvalitetssikret ruta vogntoget skal kjøre sammen med oppdragsgiver Statnett.

- Det viktigste er at en slik spesialtransport ikke fører til fare for andre trafikanter. Derfor har vi først og fremst sett på hvilke veger som burde velges ut fra trafikksikkerhetshensyn.





Det er bruavdelingen i Vegdirektoratet som har godkjent at alle bruene som skal passeres tåler belastningene.

Morten Skaugen tror ekvipasjen vil møte de største utfordringene når de 28 akslingene skal igjennom rundkjøringer i Moelv og Lillehammer sentrum.

- Selv om dette vogntoget kan svinge med alle de 28 akslingene, så blir det spennende å se hvordan det går når det kommer til svinger som er dimensjonert for langt kortere kjøretøy, sier Morten Skaugen.

E6 tåler ikke belastningen
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078