23948sdkhjf

Geir Elling Nyland: I tillegg får han lønn...

Geir Elling Nyland hos Thor Tenden Transport AS i Stryn frakter kraftfôr på Vestlandet, i et landskap andre betaler store penger for å oppleve.

Han hadde lagt opp en spenstig rute denne dagen, det skal han ha.

Oppstart i Stryn, over Strynefjellet for å laste i Lom, over Sognefjellet for å losse i Skjolden og Luster, via Fjærland til siste lossing på Geir Ellings hjemsted i Breim.

Med andre ord noe av det vakreste landet vårt har å by på.

Tenden

Det ble en lang dagsreise, inkludert hyggelig prat med folk langs veien, trivelige bønder og kjøttkaker på Skei.

Geir Elling Nyland har kjørt lastebil i snart 17 år. Det meste av tiden for Rolf Olav Tenden i Stryn, en arbeidsgiver han ikke får fullrost nok.

- Jeg har gått gradene i Thor Tenden Transport siden læretiden i 1998. Begynte med Volvo FH12 550, så 660 og nå 750.

Nomek

Med påbygget fra strynbedriften Nomek er denne bilen optimalisert til vårt bruk, forteller Geir Elling.

Etter en kjapp kattevask og fylling av kaffekoppen på hovedkontoret, setter han kursen mot øst. Et morgentrøtt Stryn tar farvel i bakspeilet.

Hilser

De fleste vi møter langs rv.15 hilser og Geir Elling hilser tilbake. Han slår et nummer på telefonen og samordner dagens lass med Norgesfôr sin avdeling i Lom, Ottadalen Mølle. Vi skal bare komme, alt er klart.

Asfalten over Strynefjellet er rutete. Småglatt.

Høst

Det er høst i luften, men tåken letter litt etter litt og slipper solen igjennom.

Mannskapene på brøytestasjonen har vært ute og strødd på sand i de glatteste svingene.

Brøytemannskapene på fjellet vet å benytte seg av slike som Geir Elling, som ferdes her daglig. Oppdateringer om vær og føre når de faste sjåførene passerer Strynefjellet har blitt rutine og en god hjelp for de som skal holde fjellet åpent. Som takk inviterer de på kveldsmat på brøytestasjonen når det passer.

Se video fra 14. oktober 2014 på Norges tak, Sognefjellet, 1400 meter over havet:

Video

Kjettingtyven

Vi passerer stedet der Geir Elling ble frastjålet kjettingene for noen vintre siden. Da ble han forbanna, innrømmer han. - Jeg stanset for å hjelpe en utlending som sto fast og i mellomtiden var en annen utlending borte og stjal kjettingene mine. Jeg kunne følge rustsporene fra min bil tilbake til hans, men han tviholdt i dem og nektet. Jeg klarte å besinne meg og fikk dem til slutt tilbake, men han var så pågående at jeg måtte låse dørene mine mens jeg la på kjetting på min egen bil, forteller han.

Saken var såpass spesiell at den havnet media. Du kan lese om den her.

Kolleger

To langveisfarende kolleger kommer i møte ved Bismo. Blink og hils.

For å få litt avveksling hender det Geir Elling tar en tur til Østlandet med skrapjern han også. Ellers er han i Lom hver eneste dag for å laste dyrefôr til bygdene på Vestlandet.

To faste og en avløserbil går fast med dyrefôr hos Tenden.

32 000 tonn

Ottadalen Mølle produserer 32 000 tonn dyrefôr i året, noe som betyr 1300 vogntog inn og det samme ut. I snitt sju for dagen, året igjennom.

- Sjåførene er gull verdt for oss. De står på og jobber hardt. Samtidig er de vårt ansikt utad. Vi setter stor pris på dem, skryter daglig leder Nils Fosstuen avslutningsvis.

Her er en video fra da to av Tenden sine biler skulle fylle opp tankene til Simen Bruheim før jul i 2013.

Video

Fylkesveien mellom Olden og Innvik er et kapittel for seg selv. Den er arbeidsplass til Geir Elling Nyland og svært mange andre tungbilførere. Veistubben er egentlig mest effektiv i mørke, da lysene fra møtende biler gir deg et varsel. Det er laget en annen film herfra. Innspillet i veidebatten er fra 2008, men like aktuelt i dag. Filmen kan du se her:

Video

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109