23948sdkhjf

Obligatorisk bombrikke:: Labert salg på Svinesund

I en Moelven-brakke på Svinesund selges det bombrikker, men så langt har interessen vært meget liten.

Fra 1. januar må alle kjøretøy over 3,5 tonn som benyttes i næring, være utstyrt med obligatorisk bombrikke. Et etterlengtet påbud som transportbransjen har kjempet for i mange år. Ikke det at de har vært så ivrige etter bomavgifter, men fordi en stor del av de utenlandske transportørene de konkurrerer mot har gitt blaffen i å betale for bompasseringer.

I høst ble det så klart at regjeringen omsider gikk for obligatorisk brikke, men dessverre er denne ikke forhåndsbetalt. Det betyr i praksis at det er nok å bare kjøpe en brikke for et par hundrelapper, men gi blaffen i å betale for passeringene allikevel.

Nå skal det sies at riset bak speilet her er relativt heftige økonomiske sanksjoner hvis man blir stoppet og har uoppgjorte bomregninger å svare for. Blir man stoppet uten avtale og gyldig bombrikke får man et gebyr på 8000 kroner. Betales ikke gebyret innen tre uker økes beløpet til 12.000 kroner. Blir man tatt på nytt innen to år så vanker det et gebyr på 16.000 kroner.

Brakke

Siden 20. desember har det vært utplassert bombrikkeutsalg ved landets største grenseovergang, Svinesund i Østfold. Her passere ca. 2500 tunge kjøretøy i døgnet. Vi tok turen dit dagen før Nyttårsaften for å sjekke «ståa». Utenfor tollstasjonen sto en brakke av samme type som det selges fyrverkeri fra i romjula. Hele veggen på brakka var dekorert med et stort, gult skilt der det sto «Get your AutoPASS tag here». I tillegg var det satt opp en rekke plakater utenfor inngangen til tollstasjonen som skulle geleide utenlandske sjåfør til brakka. Vi fulgte plakatene bort til brakkedøra og banket på. Inne bak en liten skranke fant vi Óskar Torkelsson fra Manpower, som hadde fått jobben med å selge bombrikker.

Labert

-Hvordan har salget gått?

-Helt elendig. Det har vært minimal interesse. Vi har vært her siden rundt 20. desember og har bare solgt en håndfull brikker. Det kan se ut som om informasjonen til transportørene ikke har nådd fram. Derimot har vi en veldig informativ brosjyre som vi gir alle som er innom. Den står på en rekke språk og forklarer enkelt hva dette er snakk om, forteller Torkelsson.

Selve registreringen av bomavtalen fungerer også veldig greit. Ved hjelp av en nettside velger man sitt eget språk. Deretter kan sjåføren selv fylle ut all relevant informasjon.

-Det hele er gjort på fem minutter, sier Torkelsson, som til tross for dårlig salg tror det tar seg opp snart.

-Det har jo vært juleferie og langhelg. Jeg tipper trafikken tar seg opp kraftig fra mandag 5. januar, avslutter han.

Feilslåtte plakater

På veggene i brakka, samt på toalettene (?) til Statens vegvesen er det hengt opp plakater som skal «skremme» sjåførene til å inngå bombrikkeavtale. Det er mulig plakatene er tenkt å være humoristiske, men slik vi leser dem så bommer de på mål. «A vacation in Spain, or a 1000 euro fine in the rain?�? eller “Vacation in Greece eating lot of gyros, or drive in Norway without a tag and get a fine of 1000 euros?�? er to av plakatene. Tror virkelig myndighetene at disse treffer? De fleste disse plakatene er myntet på er fattige østeuropeiske sjåfører som neppe kommer til å feriere i Spania eller Hellas. Dessuten er de vel prisgitt at bileieren går med på å inngå en bompengeavtale i Norge?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095