23948sdkhjf

I dag kåres landets beste unge lastebilsjåfør

Oppgjøret blant eliten innen Norges unge lastebilsjåfører går av stabelen i Trysil under Scania Winter den 15. januar. Av ca 250 deltagere gjenstår nå 8 finalister som har kvalifisert seg til landsfinalen.

I år er det sjette gang Scania arrangerer konkurransen hvor målet er å finne den beste lastebilsjåføren under 35 år.

Finalistene skal konkurrere i det de gjør hver dag på jobb: kjøre sikkert, defensivt, økonomisk, manøvrere presist samt sjekke bilen før kjøring.

Det skal kjøres «head to head», som vil si at deltagerne møtes to og to og kjører samtidig mot hverandre. Åtte deltagere reduseres til fire, så til to finalister som møtes i finalen.

Arrangeres på snø

Dette er første gang konkurransen arrangeres på snø.

Interessen er derfor stor også blant internasjonal presse som kommer til Trysil for å lage reportasjer og filme fra arrangementet. Dette legger et ekstra press på gutta.

Bakgrunn Young European Truck Driver er den europeiske delen av den globale sjåførkonkurransen ved navn Scania Driver Competitions.

Denne gang tiltrakk konkurransen seg nesten 100 000 sjåfører fra 40 land over hele verden. Scania startet sine sjåførkonkurranser i 2003, som et svar på EUs mål om å bedre trafikksikkerheten, redusere trafikkulykker og øke interessen for sjåføryrket.

Sikkerhet står fortsatt sentralt, men i dag ser transportindustrien, politiske ledere og samfunnet for øvrig andre fordeler ved å fokusere på sjåføren. Stadig flere ser den viktige rollen sjåføren har for driftsøkonomi og miljø.

Sjåføren er nøkkelen til lavere drivstofforbruk og mindre kjøretøyslitasje, raske, pålitelige leveranser og ikke minst sikkerhet på vei. En investering i sjåføren er dermed mye verdt, både for samfunnet som helhet og det enkelte transportfirmaet.

Blant sponsorene i Europa finner vi dekkprodusenten Michelin, den internasjonale veitransportunionen (IRU) og Schmitz CargoBull.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.094