23948sdkhjf

Bedriftsprofil: Ruuds Transport AS, Nord-Odal: Et stolt skue

Hver søndag klokken 14.00 prydes grusplassen på Sagstua av 23 nyvaskede Ruud-biler. Mandag morgen kommer sjåførene til dekket bord.

Knut Henning Ruud (51), som helst dropper Henning, er ingen lett mann å få i tale. Eller jo, veldig lett å få i tale egentlig, men vanskeligere å finne tidspunkt hvor han klarer å sitte stille den timen vi trenger.

Så la oss ta litt bakgrunn først. Ruuds Transport har vært på redaksjonens radar en stund. Det har blant annet kommet inn lesertips:

«For det første er de Norges tredje ISO-sertifiserte transportbedrift (etter Gran Taraldrud og Nettbuss). Dessuten er han Knut helt rå på drift, økonomi og kvalitet, og med en bilpark som gir lastebileiere tårer i øynene. Oppfordrer TM til å besøke dem en helg hvor alle Scaniaene står renvasket linet opp!»

Bedriften har også fått mye hyggelig oppmerksomhet av NLF i det siste, blant annet med HMS-pris. Og ikke minst er Ruuds Transport AS godt plassert på TransportMagasinets liste over de 100 mest lønnsomme transportørene i Norge.

Store lastebilhjerter

Men for dem som nå frykter en kjedelig flinkis-rapport, slapp av. Det banker en familie av genuine lastebilhjerter bak dette oppsettet. Knut Ruud er selv en lastebilmann helt inn i sjelen. For tiden står det for eksempel to tilårskomne snutebiler på plassen

- Disse bilene skal vi pusse opp nå, forteller Ruud når vi treffer ham på Sagstua. Han har tatt en kort pause i en dugnadsjobb. Traktorarbeid, hele dugnadslaget står og venter.

- Men hva skal du bruke dem til?

- Åh! Bare til pynt. Og til glede!

Det viser seg at den noe grelle lillamalte 143-trekkeren har gått sine siste leveår som tivolibil. Det forklarer fargen. MEN! Den har i sin tid også vært lekker nok til å pryde TMs forside under tittelen «Drømmebilen». Den gang i 1994 var det som langbil med tankpåbygg, kjørt av «bestefar» Leif «Tassen» Ruud.

- Og den andre?

- Ja, det var bilen far fikk etter den første da, svarer Knut. Som nå altså planlegger å sette begge bilene tilbake til original stand, dekort og påbygg. Når vi ser utgangspunktene, er vi imidlertid glad for hans del at han har eget verksted!

Gode forutsetninger

Nå skal det sies om Ruuds Transport AS at det ligger en del arbeidsgivervennlige faktorer til rette for suksess. La oss liste opp noen:

  • Hovedkunden Mapei er en solid hjørnesteinsbedrift i Nord-Odal. Ruuds er dermed «hjørnesteinsbedrifthoffleverandør», og har finpusset den rollen over mange år.
  • Nord-Odal er nær nok Oslo til å dra fordeler av storbyen, men samtidig langt nok unna til at prispresset på hus og storbylønninger er forsiktig.
  • Og dette er en bygd hvor biler og motorredskap kommer med morsmelken. Det hjelper på rekrutteringen.

Men disse faktorene er selvsagt ikke nok alene. Det må nok settes til en dose ledertalent og økonomisk sans også. Og om det ikke er arvet fra farssiden, så har Knut i det minste hatt talentet lenge.

I intervjuet i TransportMagasinet i 1994 sier Leif Ruud nemlig: - Jeg bare kjører og ser glad ut, jeg. Junior styrer penga og butikken!

Vokst i takt

- Junior, det var deg Knut. Hva har skjedd siden den gang?

- Først og fremst at det har vært vekst på Mapei-fabrikken. Den het Rescon den gang, og vi har kort sagt vokst sammen med fabrikken, sier Knut. Denne gang på mobiltelefon ute fra felten et sted, mens han samtidig rettleder en lærling.

- Men ikke bare vokst. Dere er på vårt topp 100 liste, hvor det bare finnes fem bedrifter med over 50 millioner i omsetning?

- Det er jo hyggelig det da, humrer Knut. - Men så er det det vi lever og ånder for også: Å følge lover og regler og samtidig drive god og sunn butikk. Det er det det handler om.

Å identifisere suksessfaktoren i Ruuds verden er både vanskelig og enkelt. Egentlig er det entusiasmen for summen av en lang rekke detaljer. Fra å ha de beste sjåførene, via prikkfri kjøre- og hviletid, hvor ruteplanlegging og flåtestyring og automatisk nedlasting av sjåførdata er integrert, til eget verksted.

- Vi bruker Scanias flåtesystem, og er veldig fornøyd med det, forklarer Knut, og viser til at dette er en av flere fordeler ved å kun ha ett merke. En annen er at bedriften har to svært dyktige mekanikere som nå kan alt om bilene i bilparken.

- Hovedprinsippet er å driver forebyggende vedlikehold, men de tar også service på bilene og dessuten oppbygging av både trekkvogner og langchassisene.

Fortsatt familiedrift

- Du kjøpte på et tidspunkt ut både din far og bror?

- Far var med å kjørte til han var 73 år faktisk, men da ville ikke helsen lenger. Han er pensjonert nå. Bror min driver med et firma som jobber mot Nordsjøen. Men det er fortsatt i høyeste grad familiedrift. Min kone Kari jobber på kontoret, og guttungen Simen er allerede involvert i alt i bedriften.

Ruuds har en liten, men sterk administrasjon på fire. Av to dyktige kjøreledere er Morten verneombud og HMS-ekspert. Eli er på sin side ISO-ekspert og styrer tanktransport. Selv er Knut mest ute med biler og gjør «alt». I dag teller bilparken 23 biler i drift, og 28 forskjellige hengere, de fleste tank.

- Likevel, full håndvask og oppstilling av alle biler hver helg, det er litt spesielt?

- Opplegget er at sjåførene bare skal fylle diesel og parkere når de kommer inn for helgen. Så i løpet av torsdag til søndag blir alle biler vasket og stelt. Vi har syv, åtte ungdommer på denne jobben.

Poenget er at dermed kan alle bare sette seg i bilen mandag morgen, kjøre rett ut på veien uten noe mer oppstuss eller oppgaver. Dette systemet sparer risiko for typiske skader ved helgelevering, og ingen av sjåførene trenger bruke av kjøretiden til slike oppgaver

- Hele greia er å jobbe lett og systematisk, mener Knut.

God sjåførtilgang

Ruuds Transport er ikke en bedrift det er vanskelig å få sjåfører til. Ikke minst fordi mange ungdommer fra distriktet til dels ales opp fra bilvask via transportfag og tilbake til sjåførjobb. Men det er ikke helt smertefritt.

- Vi har en stor stall dyktige og stabile sjåfører. Uten dem kan vi ikke drive denne type virksomhet. Men vi kjørere kjemikalier, og når man kanskje har fem seks forskjellige produkter i en transport, da må sjåføren vite nøyaktig hvilke egenskaper disse produktene har og hvordan de håndteres.

Hvis vi får et frafall kan vi altså ikke sette inn hvilken som helst sjåfør. Og vi har jo ikke folk gående ledig. Derfor kjører både jeg og guttungen ganske mye også.

- ISO-sertifisering høres flott, men dyrt ut. Har det vært et krav?

- Nei, det er ikke et krav, men det blir absolutt verdsatt av oppdragsgiver. For meg handlet det i utgangspunktet om trafikksikkerhet og omdømme – og at jeg tror det lønner seg å ha ting i på stell. Det tar både fatt i helheten, og går ned i detaljer som at alle våre biler konsekvent får nye dekk før vinteren.

- Anbefales andre?

- Absolutt. ISO-jobben betyr egentlig bare en systematisk videreføring av det å hele tiden «pusse» på og forfine driften. Jeg tror alle vil føle det som et løft for egen bedrift. Dessuten tror jeg oppdragsgivere i stadig større grad merker seg slikt.

- Far og sønn da, far og sønn nå. Blir du kjøpt ut av sønnen din snart?

- Ikke på kort sikt. Han er fortsatt en ung mann, men jeg har involvert ham i alt som skjer firmaet, med tanke på at det kan bli sånn i fremtiden. Tiden går fort, og jeg tror det er en fordel å begynne tidlige

Når det er sagt så involveres stort sett hele bedriften i driften hele tiden. Vi trenger alles innspill for er et godt team å finne de beste løsningene.

Les også: Ruuds Transport er helt klart en familiebedrift, like mye en far og sønn bedrift som for 20 år siden. Lesestoffet binder dem sammen. Og crossen.

Dette er Mapei

Mapei AS ble etablert i 1976 under navnet Rescon i Nord-Odal. Da bedriften ønsket å starte produksjon av mørtelprodukter, fattet kommunestyret vedtak om å tilby om rimelige lokaler og tomt. Forutsetningen var at kommunens tekniske etat skulle overta bygningsmassen vederlagsfritt hvis prosjektet mislykkes. Politikken fikk mye oppmerksomhet, men Rescon mislykkes ikke.

I 1999 kjøpte det italienske konsernet Mapei 100 % av aksjene. Selskapet endret da navn til Rescon Mapei AS, og i 2011 ble det til Mapei AS. Hovedkontoret for Norden og Baltikum ligger på Sand i Nord-Odal kommune i Hedmark. Her styres all administrasjon, produksjon og vareutlevering for hele området.

Mapei er leverandør til bygg- og anleggsbransjen i Norge og de nordiske landene. Typiske Mapei-produkter er i dag til sparkling og behandling av gulv i industrien, spesialmørtel for betongrehabilitering og overflatebehandling, tilsetningsstoffer, til betong og mørtel, produkter for tunnel og anlegg og mye mer. Det drives også avansert FoU i Nord-Odal, blant annet har Mapei et full-skala testsenter for testing og utprøving av sprøytebetong.

Mapei er i dag Nord-Odals største privateide bedrift, og omsetter for 711 millioner kroner (2015), og sysselsetter 168 ansatte. I kjølvannet av Mapeis utvikling har flere bedrifter blitt etablert, blant annet Resconsult og Ruuds Transport. Resconsult er et firma som rehabiliterer betongkonstruksjoner.

Dette er Ruuds Transport AS

Bedriften med postadresse 2120 Sagstua ble etablert av Leif Amund Ruud, bedre kjent som «Tassen», i 1989. Det skjedde da eieren av Pedersen Transport som han den gang kjørte for døde, og han kjøpte boet med fire biler. Allerede samme år kjøpte Knut Henning seg inn. Også han hadde kjørt for samme eier, og var akkurat ferdig med militæret. Noe sener kjøpte også Knuts bror «Jojo» seg inn. Men senere valgte Knut å kjøpe ut både sin far og bror.

Helt fra starten av var Rescon en viktig kunde, og fortsatt er Mapei AS selskapets største oppdragsgiver. I dag teller kjøretøyparken 23 biler og 28 hengere. Bedriften har eget verksted med to ansatte, og dessuten 7-8 dedikerte bilvaskere. Regnskapet viser 52 millioner i omsetning (2015). Antall ansatte har steget til 48, og Knut er fortsatt daglig leder, styreleder og 100 prosent eier.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078