23948sdkhjf

Snart tomt på tunet

Mens siste bil laster i Oslo på tirsdag, tar vi en telefon til Steinar Markussen. Hos ham er det fortsatt business as usual, selv om det tynnes i rekkene.

Siden 1998, da han overtok selskapet, har han Steinar handlet et hundretalls lastebiler hos Scania i Harstad. Nå går strømmen den andre veien.

- Veit du, han Tor på Scania har pinadø solgt unna alle bilene mine nå, unntatt 10290 og 12835, de to gamleste. De skal leveres i løpet av neste uke alle sammen. Det er helt utrulig. Jeg har bare ni traller igjen nå som står til salgs.

Steinar og sønnen skal bruke de neste ukene på å avvikle selskapet med de lange tradisjonene. 76 års transport for Tine er historie. Nye krefter overtar ved månedsskiftet. Det har nok ikke helt gått opp for ham enda, der han sitter og fakturerer på sin vante plass bak skrivebordet.

- Det er om å gjøre å ikke bli gal av alt dette. Veldig viktig å ikke stresse seg opp, mener han. Valget om å legge ned bedriften hvis det verste skulle skje var tatt allerede før anbudsresultatet ble kjent tidligere i år.

Så godt som alle de sjåførene har fått seg nye jobber andre steder. Kommende helg vil de likevel samles for en siste markering sammen med en sjef og en arbeidsgiver ingen kan få fullrost nok.

Markussen Transport er en institusjon. De har oppnådd en status få andre er forundt innen transportbransjen. Den lokale kjøreskolen har overtatt et av vogntogene, mest fordi eieren Tom Are Salberg ønsker at det fortsatt skal rulle et vogntog i rødt og hvitt på veiene rundt Harstad.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.047