Statistisk sentralbyrå publiserte nettopp den nyeste kostnadsutviklingen for forskjellige lastebiltyper, som gjelder frem til og med februar 2017.
Det går ikke tydelig frem av akkurat denne tabellen, se under, men i forhold til sist vi publiserte de tilsvarende tallene for desember 2016, har det vært et kraftig kostnadshopp for alle biltyper.
Dette prishoppet kom ved årsskiftet, men i motsetning til tidligere har ikke SSB spesifisert hva det er som har vært kostnadsdriveren. Men det er naturlig å tenke seg at det er drivstoff.
De generelle trendene fortsetter imidlertid som sist:
Nærtransport, det være seg alt fra renovasjon og distribusjon til drivstoff (uten henger) og kranbil har størst økning i kostnader.
Langtransport, enten det er semi eller bil og henger og henger, har den snilleste kostnadsutviklingen.
Tabellen kommer fra SSB. Tall i prosent!
Totalindeks | Jan 2017 - feb 2016 | Feb 2016 - feb 2017 | Feb 2012 - feb 2017 | |
(2009 =100) | 122,6 | 0,2 | 6,0 | 10,0 |
Tømmertransport, 3-aksla bil m/hengar | 122,5 | 0,2 | 6,7 | 9,3 |
Trekkbil for semitrailer, 3-aksla bil m/hengar | 121,5 | 0,1 | 6,4 | 8,5 |
Tankbil, 3-aksla bil u/hengar | 124,4 | 0,3 | 6,3 | 10,9 |
Tankbil, 3-aksla bil m/hengar | 122,4 | 0,2 | 7,2 | 10,2 |
Renovasjonsbil, 2-aksla bil | 123,4 | 0,4 | 5,7 | 12,0 |
Nærtransport, 2-aksla bil | 124,9 | 0,3 | 5,4 | 11,6 |
Kranbil, 3-aksla bil | 124,8 | 0,2 | 5,5 | 12,1 |
Anleggstransport, 3-aksla bil u/hengar | 123,6 | 0,1 | 5,6 | 10,1 |
Anleggstransport, 3-aksla bil m/hengar | 122,0 | 0,2 | 5,4 | 9,6 |
Langtransport 3-aksla bil m/hengar | 119,5 | 0,2 | 6,9 | 8,4 |