23948sdkhjf

Bransjens mann i retten: ADR-guru Hauge, nå også advokatfullmektig

ADR-guru Bernhard Hauge har undervist en mengde yrkessjåfører over det ganske land. Nå vil han forsvare transportbransjen i rettssystemet.

TUNG BERGENSER: Den trivelige bergenseren har alltid vært levende opptatt av bransjens ve og vel.

Gjennom flere tiår har han drevet Åsane trafikkskole og øst ut av seg med kunnskap gjennom utallige ADR-kurs og andre tungbilrelaterte kurs. Han har også forfattet en stor mengde lærebøker innen transport.

Nå har han altså tatt steget videre til advokatembetet på sin vei mot pensjonisttilværelsen.

Blir voksen

- Jeg har alltid sagt at jeg vil ha noe å drive med når jeg blir voksen. Nå føler jeg tiden er der. Dette med juss har alltid lagt der og pirret. Det er mange år siden jeg begynte på en utdanning i den retningen, men jeg har tatt det rolig og innimellom, forteller han fra kontorstolen på sitt nye advokatkontor i Bergen.

Så en dag fikk han beskjed fra Universitetet i Oslo om at hvis han skulle gjøre seg ferdig, måtte han gjøre det nå. Muligheten for å ta utdanningen som privatist kom til å forsvinne.

- Jeg fikk selvsagt panikk og måtte begynne å jobbe hardt med studiene for en tre-fire år siden, fortsetter han.

Hauge skrev derfor ferdig en avhandling om yrkessjåførenes rettslige stilling, med Leif N. Olsen som mentor og veileder. Avhandlingen ble positivt mottatt og bergenseren hadde fullført sin utdanning. Masteroppgaven vil etter hvert også bli gitt ut i bokform.

Etablerte advokater

To veletablerte advokatvenner av Hauge, med advokatfirma i Bergen, fant ut at de ville invitere ferskingen med på laget. – Jeg tenkte hvorfor ikke, og her er jeg. Med eget kontor og snart eget navneskilt på døren, sier han og smiler.

Den underliggende agendaen for å satse tid og penger på en advokatutdannelse i godt voksen alder, er å hjelpe yrkessjåføren. For Hauge er ingen nykommer i rettssystemet. Som sakkyndig vitne har han allerede lang erfaring fra en rekke saker relatert til transportbransjen.

- Jeg har vært sakkyndig vitne blant annet i saker der sjåfører har vært tiltalt for uaktsomt drap. Ut over det har det ofte handlet om førerkortbeslag, som jo fortsatt skjer såkalt rutinemessig mange steder i landet, selv om det er årevis siden riksadvokaten fastslo at det begrepet ikke eksisterer.

- I motsetning til alle andre yrkesgrupper, mister en sjåfør levebrødet sitt når sertifikatet inndras. De blir nullet ut i alle sammenhenger, noe jeg syns blir feil. Det skal alt for lite til før politiet inndrar førerkort fra en yrkessjåfør, selv om de nå bare har tre uker på seg før saken må i tingretten, dersom fører nekter på beslag. Man er likevel i en utsatt posisjon som sjåfør, mener Hauge.

Han har den siste tiden merket seg flere saker som omhandler yrkessjåfører på tiltalebenken, der han mener det er gjort grove feil. – Man har et så stort ansvar som yrkessjåfør og det skal så lite til før noe skjer. Du har seks speil og gjerne kamera på bilen din, men du ser kanskje ikke syklisten likevel før det er for sent. Rettssystemet har sjelden forståelse for en yrkessjåførs hverdag. Det er dette jeg ønsker å få frem.

- Jeg leste en sak fra nord, der en sjåfør ble tiltalt på elleve punkter i forbindelse med transport av farlig gods. Når jeg ser på saken i ettertid, ser jeg jo at på ni av punktene har ikke retten forstått regelverket. Jeg ville aldri godtatt noe slikt. Sjåføren ble dømt til 27 dager i fengsel, så vidt jeg husker. Jeg har gått igjennom mange gamle saker og finner mye urett som ikke burde vært godtatt. Stor bil er fortsatt ensbetydende med skyld i mange sammenhenger, mener han.

Bernhard Hauge startet sin karriere i 1974 som sjåfør hos Firda Billag og herjet på landeveien i mange år for flere transportbedrifter, før han startet opp med undervisning av bransjen. Nå tar han enda et skritt på stigen. Første september begynte advokatfullmektig Hauge sin gjerning hos Advokathus1 i Bergen. I et lite gult murhus i Sandviken.

Hold deg oppdatert på lovverket. Abonner på TransportMagasinet

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094