23948sdkhjf

Varsler knallår for Volvo også i 2018

I hvert fall første halvdel. Og Renault satser på dobling. Og så er det jo jubileum...

Det er årstiden tiden for oppsummeringer.

Men 2017 har vi allerede skrevet (se lenker under til høyre), så i dag var det heller 2018-perspektivene vi var interessert i da Waldemar A. Christensen, Gunnar Brattli og Viggo Nordeng inviterte til lunsj.

- Vi skal fortsette å lære oss å forstå kundene våre. Og kundenes kunder. Det er kun da vi kan gjøre en bra jobb, begynte Volvo-sjef Christensen. Og la til: - I dag er det en forventning fra kundene om at vi skal hjelpe dem til å skape lønnsom drift.

5000 bilers marked - men ikke i år

Såh! Når de innledende klisjeene er overstått, er Christensen er blant dem som har tro på at vi kan se et 5000-bilers marked i Norge, om ikke allerede i år i det minste på overskuelig sikt. Det er en god økning fra de drøyt 4400 bilene over 16 tonn som ble solgt i 2017.

- Aller først må jeg si at vi har en svært god ordreinngang, og det garanterer et veldig godt første halvår 2018, påpeker han, men stopper likevel litt opp.

– Årsaken til at jeg ikke helt tør å si at vi når 5000 biler allerede i år, på tross av veldig gode utsikter for norsk økonomi for tiden, er at det er en brems i boligbyggingen akkurat nå. For både Volvo-kunder og hele lastebilmarkedet er dette mullig årsak ti brems i veksten.

Christensen er likevel ikke værre enn at han setter anslaget til omtrent like bra som i 2017. – Et sted mellom 4250 og 4500 biler over 16 tonn tror vi på. Og av dette er det vårt mål å ha en markedsandel på 40 prosent.

Brukteksport til Europa småkritisk

En annen årsak til at Christensen er forsiktig er faktisk bruktsalget, som han kaller �?navet og limet i nybilsalget�?. Bilene som kommer i innbytte må jo selges et sted også – fortrinnsvis i det norske markedet, slik at de 44 autoriserte + 21 partnerverkstedene har nok arbeid.

- Akkurat nå er vi hemmet av svak krone, som betyr at det er enklere å eksportere, og fortsatt går 55-60 prosent av bruktbilene ut av landet, forklarer han.

– Men samtidig ser vi at bruktmarkedet stopper litt opp i Europa, enten det nå er på tross av eller på grunn av boom i den europeisek økonomien. Dette kan gi store konsekvenser for vårt regnestykke også, så vi følger intenst med på det som skjer i utlandet for tiden.

Tøft å være #1...

Salgssjef Gunnar Brattli kan på sin side bare bekrefte at det er svært hyggelig å selge Volvo for tiden.

- Tøft, men hyggelig ja. Spesielt har vi lykkes i anleggssegmentet, og ekstra godt på dumperbiler. Omtrent halvparten av alle som ble registrert i fjor var en Volvo. Og dette er et viktig marked for oss. Volumet er stort volum, og lønnsomheten god med tanke på verkstedtjenester og deler.

Brattli er ikke like fornøyd med andelen trekkvogner, hvor markedsandelen kun er 33 prosent. Det forklarer han med hovedkonkurrentens nye bil, som har fått mye oppmerksomhet. (Men den samme forklaringen kan vi egentlig snu på hodet for anleggssektoren – hvor hovedkonkurrenten har ventet på ny bil i 2017).

- Et av tiltakene vi har store forventninger til i 2018 er det vi nå kaller nøkkelferdige biler. Vi får drahjelp av svenskene her, som ligger et hode foran oss, og vi ser at dette er vekstmarked når vi treffer riktig. Nå i 2018 vil bilen i enda større grad være reelt nøkkelferdig, inkludert garantier også på hele påbygget. Resultatet er ekte one-stop-shopping for de kundende dette passer for.

25-års FH og LNG i 2018

Et trekkplaster for 2018 er selvsagt også at FH er 25 år. Brattli vil ikke si så mye mer om den, annet enn at den antagelig blir lansert i år, med levering over sommeren.

Han får også en viss hjelp av de nye LNG-bilene til langtransport (420 opg 480 hester). I følge Volvo er det stoooor interesse for dem, og Volvo har fått en stor andel byggeplasser av Volvo.

Salget av LNG-bilene begynner midt i mars, og de første bilene kommer til Norge i midten av mai. Et volum på rundt 50 stykker (ordre) i 2018 sto det på en av plansjene.

110-120 tunge Renault neste år

Renaultsjef Viggo Nordeng er den som representere de minste volumene hittil – men har de prosentvis mest hårete målene.

En markedsandel på 1,1 prosent i 2017 skal økes til 2,6 prosent i 2018. Det er langt over dobbelt så mange biler.

- Vi i dagens organisasjon har nå ett helt år bak oss, det har vært en bratt lærekurve, og vi har fått gjort svært mye som kommer til å monne på resultatene i 2018. Ikke minst har vi fått C-range inn på markedet, med både tandem og tridem, som hjelper oss i det viktige anleggssegmentet.

Og jeg vil dessuten påstå at vi har klasseledende Norgesdekning, med hele 32 servicepunkter fra nord til sør. Det gir oss en klar forse over merkene nærmest oss på registreringsstatistikken.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125