23948sdkhjf

Girteka sikrer ukehvilen i seng

Transportkjempen med stor aktivitet i Norge har akkurat signert avtale med overnattingskjede for anslagvis 1000 overnattinger i året.

Sjåfører i langtransport bor i bilene sine i lengre perioder. Regelverket for kjøre- og hviletid regulerer hvor mye man kan kjøre - og må hvile.

Omtrent annen hver uke er det pålagt med lang ukehvil. Denne har man ikke anledning til å ta i bilen.

Denne regelen er ikke ny, men har frem til nylig ikke vært særlig påaktet. Nå er det imidlertid fastslått at dette ikke er tillatt - og antagelig vil bli slått ned på.

Det åpner nye utfordringer for transportørene, ikke minst de store, hvor dette kan få store praktiske og økonomiske implikasjoner.

Først av de store

Girteka Logistics, en av Europas aller største transportører, og som er store også i Norge, er etter det vi vet den første av de store aktørene som aktivt går ut med en løsning.

Da vi dag formiddag snakket med kommunikasjonssjef Kristian Kaas Mortensen, og direktør for Girtekas aktivitet i Norge, Kestutis Cizikas, var blekket knapt tørt på kontrakten de har signert med Hostelling International Norway.

HI Norway er paraplyorganisasjon for rundt 50 vandrerhjem rundt i Norge, og har således bra matchende tilbud til Girtekas behov.

Avtalen vi har sett, men ikke kan referere detaljert, beskriver tydelig definerte overnattingspriser med frokost, og som faktureres direkte til Litauen. Avtalen synes å ha fornuftig prising.

Vi må starte et sted, og prøve oss frem

Kestutis Cizikas medgir overfor Tungt.no at de selvsagt er veldig spente, både på hvilket omfang avtalen vil få, og hvilke utfordringer de vil møte.

- Vi vet ikke, men vi anslår at det kan dreie seg om 1000 overnattinger i året, med den aktivitet vi har nå, sier han. - Og ja, det er klart det vil bli utfordringer både med tanke på forhold som parkering, tidspunkter på døgnet for innsjekk og rene kulturforskjeller.

Girtekas sjåfører som kjører i Norge, gjennom datterselskaper Girmeta og Transportas (samt de som kjører i Thermomax og Thermo-Transit) ansees for å være både de beste og best betalte sjåførene i Girteka-systemet. Og de er allerede informert om at det kommer en løsning, og at det er nødvendig å tenke på "husregler" i denne sammenheng.

- Ja, det blir en interessant og spennende for oss når våre sjåfører også er vårt ansikt utad i møte med det norske publikum og andre reisende på vandrerhjemmene. Men vi skal ta tak i utfordringene som dukker opp, lære av de, løse de - og løfte oss videre.

Kestutis Cizikas viser blant annet til hvor detaljert de har tatt i bruk geofencing for å sørge for at Girtekas biler ikke parkerer på steder man allerede vet vil skape problemer.

- For våre sjåfører vil dette uansett vært et løft i standard som jeg tror de vil sette pris på, og bidra til at vi får til å fungere.

Starter neste uke. er etter flere løsninger

Avtalen gjelder foreløpig for 2018, og Girteka er åpne om at de samtidig jobber med mulige andre og mer permanente løsninger.

- Vi er veldig fornøyd med avtalen med HI Norway og fleksibiliteten den gir oss. Samtidig må vi kunne si at det i dag ikke er tilbydere i markedet, og spesielt ikke i Norge, som har perfekte løsninger for den type overnattinger vi etterspør, sier Kaas Mortens og Cizikas, og begynner i samme åndedrag å spekulere på om de skulle bygge opp en kjede selv.

Av Girtekas totalt 8000 sjåfører og 4000 biler, er det rundt 1000 som jevnlig besøker Norge. Avtalen vil effektivt bli tatt i bruk fra neste uke.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078