23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Gjør som Mercedes, kast speilene du også

En liten, men høyaktuell stand på IAA i år var hos Stoneridge – leverandør av bla. kameraspeil som likner mistenkelig på Mercedes sine. Hva med ettermontering?

Glimt fra IAA 2018: Stoneridge er et digert amerikansk teknologiselskap som blant mye annet leverer komplette dashbordløsninger – visstnok også til Daimler.

Den mest spektakulære løsning i porteføljen akkurat nå, er kameraspeilløsningen med navnet MirrorEye.

Med de høyt monterte kameraspeilarmene og store høykantplasserte skjermer i A-stolpene trodde jeg umiddelbart at dette måtte være Mercedes sin underleverandør.

- Nei, dessverre, var det korte svaret vi fikk på standen. Mon det? Jeg tror uansett Stoneridge er et selskap vi kommer til å høre mer om.

For dersom systemet viser seg å bli suksess på nye Actros – hvor lenge tør de andre lastebilmerkene å holde på de gammeldagse speilene? På standen sto systemet montert på en DAF, og i demonstrasjonsvideoer på en Volvo FH.

Underleverandør av kamerasystemet til Stoneridge er Orlaco, og som allerede i 2016 har publisert en youtubevideo (se under) av systemet montert i en Volvo FH – i Sverige, på svenske veier, og i svenskregistrert bil – hvor Orlaco selv mente de skulle lansere dette i 2017. De har siden presentert løsninger spesifikt for buss.

Og dessuten: Ikke en eneste fremtidbil på IAA-standene hadde konvensjonelle speil, men noe som liknet på MirrorEye. Her ved Ford T-Max-visjonen.

Nå skal vi ikke gå inn på fordeler og ulemper her – bortsett fra å påpeke at mer elektronikk selvsagt åpner for flere elektroniske feil, samtidig som det er åpenbare gevinster i lavere luftmotstand, mindre blindsoner og blending og langt flere funksjoner med kameraene.

I en artikkel hos American Trucker fra mars i år kunne vi lese at allerede da var kameraspeilene tilgjengelig for lastebileiere som ville teste dem i hverdagsbruk.

Og at Stoneridge sin ambisjon var kommet fram til en pakke der etter montering tar 1-2 timer arbeid, og at bileierens investering er inntjent på ett år.

En utfordring i blant annet det amerikanske markedet har vært lovkravene til fysiske speil på bilene, men myndighetene i Federal Motor Carrier Safety Regulations skal i april-mai ha åpnet for å tillate unntak for MirrorEye.

Krav til slikt system for evt. ettermontering i Norge kommer vi tilbake til.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063