23948sdkhjf

Gjør som Mercedes, kast speilene du også

En liten, men høyaktuell stand på IAA i år var hos Stoneridge – leverandør av bla. kameraspeil som likner mistenkelig på Mercedes sine. Hva med ettermontering?

Glimt fra IAA 2018: Stoneridge er et digert amerikansk teknologiselskap som blant mye annet leverer komplette dashbordløsninger – visstnok også til Daimler.

Den mest spektakulære løsning i porteføljen akkurat nå, er kameraspeilløsningen med navnet MirrorEye.

Med de høyt monterte kameraspeilarmene og store høykantplasserte skjermer i A-stolpene trodde jeg umiddelbart at dette måtte være Mercedes sin underleverandør.

- Nei, dessverre, var det korte svaret vi fikk på standen. Mon det? Jeg tror uansett Stoneridge er et selskap vi kommer til å høre mer om.

For dersom systemet viser seg å bli suksess på nye Actros – hvor lenge tør de andre lastebilmerkene å holde på de gammeldagse speilene? På standen sto systemet montert på en DAF, og i demonstrasjonsvideoer på en Volvo FH.

Underleverandør av kamerasystemet til Stoneridge er Orlaco, og som allerede i 2016 har publisert en youtubevideo (se under) av systemet montert i en Volvo FH – i Sverige, på svenske veier, og i svenskregistrert bil – hvor Orlaco selv mente de skulle lansere dette i 2017. De har siden presentert løsninger spesifikt for buss.

Og dessuten: Ikke en eneste fremtidbil på IAA-standene hadde konvensjonelle speil, men noe som liknet på MirrorEye. Her ved Ford T-Max-visjonen.

Nå skal vi ikke gå inn på fordeler og ulemper her – bortsett fra å påpeke at mer elektronikk selvsagt åpner for flere elektroniske feil, samtidig som det er åpenbare gevinster i lavere luftmotstand, mindre blindsoner og blending og langt flere funksjoner med kameraene.

I en artikkel hos American Trucker fra mars i år kunne vi lese at allerede da var kameraspeilene tilgjengelig for lastebileiere som ville teste dem i hverdagsbruk.

Og at Stoneridge sin ambisjon var kommet fram til en pakke der etter montering tar 1-2 timer arbeid, og at bileierens investering er inntjent på ett år.

En utfordring i blant annet det amerikanske markedet har vært lovkravene til fysiske speil på bilene, men myndighetene i Federal Motor Carrier Safety Regulations skal i april-mai ha åpnet for å tillate unntak for MirrorEye.

Krav til slikt system for evt. ettermontering i Norge kommer vi tilbake til.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094