23948sdkhjf

Satser på synlighet

Hos Siring AS bruker de markedsføringsbudsjettet på motivlakk. Det har de igjen for, mener sjefen.

Tobias Siring og broren Sondre overtok for fire år siden entreprenørvirksomheten til faren. De har valgt å fortsette driften i en liten og oversiktlig skala, med seks ansatte.

– Vi overtok for fire år siden. Vi delte på en måte firmaet, så far driver fortsatt på litt, men nå er de bare to mann, forklarer Tobias.

Vi sitter i hans VW Amarok, med motivlakk og harmoniske fargevalg, i tillegg til regnummeret «Siring». Sørlendingen innrømmer at han har arvet litt av filosofien fra sin far, som også likte å lakke bilene i spesielle farger.

– Far hadde jo noen blå og mintgrønne SIveco Trakker, med litt samme design. Vi kjenner jo motivlakkereren Glenn Andersen godt fra før, så da vi investerte i nytt utstyr, valgte vi ut fargene og ga ham frie tøyler.

Vi valgte rosa fordi den fargen er det ingen andre i området som bruker. Vi syns det ble veldig bra, smiler Tobias.

Glenn Andersen valgte å gå hele veien, både på lastebilene og maskinene. Med logo inne i dumperkassene, og til og med rosa farge på rototilten som Sondre opererer til daglig.

Gjennomført design og ifølge sjefen kan det også forsvares rent økonomisk.

– Vi får mye oppmerksomhet. Reklameverdien er stor, på godt og vondt. Vi er veldig synlige, så folk husker oss når vi har vært hos naboen og jobbet. Da ringer de gjerne oss neste gang. Men gjør vi en dårlig jobb, så huskes vi tilsvarende godt for det også, selvsagt.

Uansett så får vi masse forespørsler og vi annonserer ingen steder, så at det har effekt er det ingen tvil om, mener Tobias. Og så er det jo litt gøy også.

Tobias er utdannet møbelsnekker. Han ble lei anleggsbransjen etter utallige sommerjobber i farens firma og ville prøve seg på noe annet, men det ble med skolen. Møblene får andre ta seg av. Nå er det døgnet rundt i sjefsstolen for å tekkes alle kundene som vil ha en bit av ham.

– Jeg fant vel ut på et tidspunkt at en jobb som er så variert og fleksibel som anleggsbransjen er vanskelig å finne, så da havnet jeg her. Ingen dager er like. Så da vi fikk tilbud om å overta, var jeg vel egentlig ikke i tvil.

Vi overtok utstyr og ansatte, i tillegg til gode kunder, sier han.

De private kundene har de siste årene måttet vike for bedrifter og kommunen, som sysselsetter de fleste av maskinene i dag.

– Vi jobber mye sammen med byggmestere som skal gi en totalpris på både opparbeiding av tomt og bygging av hus. Da tar vi grunn-arbeidet. Det blir mye regning på anbud.

Vi er også mye på havna og losser og laster båter for kommunen. Rundt 50 båter i året. Mye veisalt og kalk, i tillegg til flis som skal til utlandet, forteller Tobias.

Kontrakten med NEG (Norsk energigjenvinning) betyr at Siring stiller med mannskap i de havnene de trengs, over hele landet, for å losse og laste båtene med flis.

NEG heiser om bord sine egne hjullastere og gravemaskiner, før gjengen fra Noddeland, midt mellom Tvedestrand og Arendal, går om bord og gjør jobben. – Det er mange svære båter, som det kan ta 30 timer å laste. Da jobber vi skift.

Ronny Raabu er den ferskeste i gjengen, med tre års fartstid i Siring AS. Da kompisene trengte folk, byttet han ICA-distribusjon med tippbil. Først en litt sliten Iveco Trakker, før den nye Arocs’en sto klar i november i fjor.

– Det ble en grei oppgradering, sier han da vi blir med på tur for å se litt av hverdagen. Vi ser raskt at noe er forandret, i og med at nye E18 åpnet bare for noen dager siden.

– Før måtte vi kanskje vente i opptil 15 minutter før vi kom utpå her fra Våjeveien med lastebil. Nå er det ikke en bil å se i noen retninger. Ronny skal laste freseasfalt og en maskin, før de skal legge dekke på en privat vei i Arendal. En typisk dag, får vi vite.

– Det ble en helt annen hverdag da vi fikk Mercedes. I hvert fall når vi kjører så mye som vi gjør, sier han. Vi stanser på en sykkelvei for å laste en maskin ved et privathus.

Vi skjønner hva Tobias mener, når Sondre kommer beltende ned bakken med en motivlakkert 15-tonner og ruller opp på maskintralla bak en like motivlakkert Arocs. Det har en effekt på oss utenforstående. Dette er nok noe de fleste vil snu seg etter.

Med tre mann på jobben, er lasting og
sikring unnagjort på få minutter og vi er snart på veien igjen.

– Travle tider, innser Ronny og tørker svetten i panna. Sommeren har kommet, men for ham og kollegene er fellesferien høysesong. De neste dagene skal han leies ut til en
anleggsgartner som trenger en bil.

– Det blir vel litt ferie uti august, trøster han seg med. De to tippbilene fra Siring beveger seg sjelden lenger vekk enn til Tvedestrand
eller Arendal og Froland. Ronny er godt kjent etter hvert.

– Her må vi ta til høyre fordi vi kommer ikke under brua her borte med maskinen bakpå planet. Det er nok av merker i den brua fra før, for å si det slik. Derfor blir det omvei, sier han.

Lokalkunnskap lønner seg. Ungene på fortauet like bortenfor «drar i hornet» og får respons. De vil nok huske bilene fra Siring de også, i lang tid fremover.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 06 2019

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125