23948sdkhjf

Speilløse Actros setter fart i 2020

2019 var bra, men Mercedes nytte planlegger å ta stjernebilene til nytt nivå neste år.

Når den norske Mercedes nyttekjøretøyorganisasjonen fra Bertel O Steen inviterer til pressekonferanse i formiddag, er det for å feire et godt 2019 - og ikke minst for å vise vei inn i 2020.

De som følger personbilstatistikkene også, vet forøvrig at Mercedes i Norge definitivt kan trenge drahjelp fra nyttebilene. Personbilavdelingen ser ut til å havne på 15. plass av merkene i år. Ned 48 prosent fra 2018. Det er et dypt fall for merket som senest i 2017 lå på 5. plass.

Varebilavdelingen hos Mercedes kan notere seg for en pen prosentvis vekst i 2019. Opp 5 prosent fra 2018 - og likevel ned en plass på merkerangeringen???

4. plassen skyldes at konsernbror Peugeot har gjort det ennå bedre i 2019. Dette er tall per utgangen av november, så får vi se om Mercedes har en spurt på lur da. Målet er vel som før å minst ligge på 3. plass i alle kategorier man konkurrerer...

Det er forøvrig Vito og Sprinter som gjør det klart best på grønne skilter. Og så har jo Mercdes klart å få opp en elektrisk andel på 1,7 prosent også.

Bussgjengen hos Mercedes kan også notere seg for et meget hyggelig 2019, med 27 prosent vekst over 2018 (per november - det er alltid noen jokere mot slutten av året i bussbransjen). Nå er imidlertid 2019 et fantastisk bussår, med over 100 prosent vekst fra 2018, så det kan jo hende bussgjengen hadde ønsket seg en større andel av den veksten.

Men da kan vi også ta med at Setra ligger på en fin foreløpig 6. plass - med hele 300 prosent vekst siden 2018.

Lastebilene fra Mercedes står for årets mest teknologiske introduksjon på markedet. Riktignok ble nye Actros avduket på IAA for over et år siden, men det var kun rett før sommeren i år vi fikk kjøre en slik - og først nå i høst at norske kunder har fått levert biler.

Og slike introduksjonsår er alltid litt lotto. Av og til får man solgt riktig mye av utgående modell - ferdig utviklet som mange like å si - og som gjerne går parallelt med den nye en stund mens alle varianter av den nye kobles til samlebåndet.

Og Mercedes har fått til dette også. Per november er det kun registrert 11 færre biler enn samme periode i 2018. Dvs. 598 mot 609 biler - et gap de kanskje kan hente inn i desember.

Totalt sett har likevel Mercedes lastebiler (alle vektklasser over 3,5 tonn) klart en pen liten vekst i 2019, med 1,9 prosent opp per november. Men siden markedet vokser enda mer, 5,7 prosent, faller likevel markedsandelen litt, til 11,7 prosent

3. plassen er dog sikret med god margin - det er et laaaaangt hopp ned til MAN på 7 prosent andel.

Vi kommer tilbake med mer om utsiktene for 2020 :)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094