23948sdkhjf

Vinteren på Hemsedalsfjellet er berget

Bilder og story om tungbergeren i Lærdal og Vang Auto-Service AS. Det er nesten så man gleder seg til å bli berget...

Bergingssjåfør Anders Frydenlund har drevet med tungberging i 13 år.

Hjemme på tunet har han både planbil og tungberger, alt etter hvilke oppdrag som dukker opp. Nedslagsfeltet er stort, og potensielt krevende. Hemsedalsfjellet, Filefjell og Hol-Aurland kan alle by på oppdrag av den ekstreme sorten vinterstid.

Anders vet av erfaring. Arbeidsdagene kan bli så lange at det ikke egner seg på trykk.

I tillegg eier Vang Auto-Service halvparten av Hallingdal Tungbilberging på Gol, så han er ofte over fjellet for å hjelpe dem, eller kollegene i Valdres, ved behov.

Vinteren byr på både harde og mer stille perioder. Det kommer an på værgudene. Snø og vind betyr garantert mye jobb, og første oppringing kommer gjerne fra stigningene opp fra Borlaug.

– Fordelen da er at det fort blir kolonne over til Hemsedal. Det betyr at jeg gjerne får jobbe litt i fred, når trafikken kommer i puljer. Ulempen er at mange i stedet kjører Filefjell, og at det blir mer problemer der. Så snøvær betyr arbeid, garantert, konkluderer den erfarne tungbergeren.

Hvis han skal oppsummere 13 års innsats på veiene i Sogn, så har han nok merket seg en viss utvikling.

– De utenlandske har kommet seg, fått bedre dekk og kanskje mer erfaring. De må som regel ha hjelp til å komme seg opp på et fjell. Når det gjelder de norske, så ser vi at jo bedre dekk de har, jo fortere går det og desto lenger ut av veien står de, sier han og smiler.

Frem til nå har Anders hatt en sju år gammel, fireakslet, Scania R560 til å hjelpe seg. Denne vinteren skal bedriftens flaggskip i aksjon. Anders gleder seg som en unge.

Påbygget er omtrent identisk med den forrige. Bygget hos Omars i Italia, med betegnelsen 120T.

– I og med at denne bilen har snute, måtte vi korte inn 70 cm på skapplassen, men i stedet fikk vi en halvmeter lengre hjulavstand. Det handler om å få ting i system, så har man plass til det utroligste, beroliger Anders.

Nye lastebilmodeller krever nytt utstyr også i bergingsbilen. Han har det han trenger for å få jobben gjort. Lærdølen var da også involvert i byggeprosessen fra første sekund.

– Det var litt min idé at vi skulle bygge snute. Sjefen er litt entusiast han også. Vi snakket om snute allerede da vi bygget den forrige, i 2012. Tanken den gang var å få tak i en brukt som hadde gått lite, men vi konkluderte med at det ville blitt ekstremt dyrt å bygge den om.

Da Arve kom i fjor vår og antydet ny bil igjen, hadde vi sett bildene fra Vlastuin og vi dro for å besøke dem. Chassiset ble deretter bestilt og sendt direkte til Holland i august i fjor. Da var det bare å begynne å glede seg, innrømmer Anders.

Han valgte halvhøy hytte, for å matche påbygget. Bilen er i tillegg loddet ned med stålplater, både foran og under hyttegulvet. Sistnevnte veier 2,5 tonn og står på containerfester, slik at man kan åpne dekselet i siden og ta dem ut med en gaffeltruck, hvis man trenger å komme til for eksempel girkassen.

– Alle tungbergere er loddet ned foran, for å få nok tyngde. Her er det lagt inn over 3,5 tonn stål. Totalvekt i dag er 30400 kg på denne bilen, jevnt fordelt foran og bak.

Tiden da bilbergere kunne gjøre som de ville er definitivt forbi. Anders ser også for seg endringer i hverdagen fremover, når det kommer til vekt.

I dag må han redusere fra 30 tonn teknisk vekt på tandem, til 27 tonn, for å få lov til å kjøre på offentlig vei med redusert hastighet.

For å følge trafikken, må han ned i 24 tonn på de to akslingene bak. Det er nok der han vil havne, med en fullastet skapbil i brilla, tror han. – Jeg bor tre kilometer fra vekta på
Håbakken, så der er jeg innom støtt, både frivillig og ufrivillig, smiler han.

Trolig vil man i fremtiden måtte frakte tunge lastebiler på henger, fremfor å trekke dem i brilla. Transportører som disponerer maskinhengere har allerede begynt å pushe den saken gjennom NLF, men ifølge daglig leder i Vang Auto-Service, Arve Wangensteen, kan det fort bli ris til egen bak, i og med at bilbergere med egnet utstyr også vil være på jakt etter returlass til sine hengere etter å ha levert en havarert lastebil.

Denne type hengerutstyr er allerede på plass ved flere bergingsstasjoner her i landet. Når det kommer til påbygget fra Omars, er det lite nytt i forhold til tidligere. Vi kan nevne litt lengre bomutskyv, på drøye seks meter.

10. mai i år rullet nybygget ut av fabrikklokalene nord i Italia. 17. mai ble feiret på bergingsmesse i Kassel i Tyskland, med stor oppmerksomhet, og etter en siste finish hos Vlastuin, gikk turen hjem til Norge.

– Enkelte rister litt på hodet og henger seg opp i at denne bilen trenger stor plass for å snu, men akselavstanden er jo ikke lengre enn på en bulldog. Svingradiusen blir den samme. Hytta er bare flyttet litt bakover, forklarer
Anders.

Han vet at det ikke finnes noen fasit på akselplassering på en tungberger, men han har klokketro på at denne siste er optimal i så måte.

– Så lenge de klarte å få den tung nok fremme, skal dette gå bra. Hele påbygget har jeg jo i fingrene fra den forrige bilen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 08 2019

KLIKK for alle artikler i TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.083