23948sdkhjf

Gjerrigknark med innlagt bråstopp

Oddgeir Selle må sies å være en veteran, med sine 42 år på landeveien. Fra å kjøre fiskeambulanse for Stie’s på 80-tallet, har han nå roet ned med bedagelig containerfrakt i egen DAF XF 530.

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

- Det meste ligger i displayet. 40 års erfaring gjør også at jeg fort merker den minste ting. Jeg er nok litt nøye, sier de på DAF. Utvendig sjekker jeg dekktrykk og bremser med et IR-termometer. Når jeg stanser med fullt lass går jeg en runde rundt bilen og sjekker om det er lik temperatur på alle dekk og felger. På den måten siler jeg ut dekk med feil lufttrykk og bremser som ikke virker som de skal.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske?

- Helt kurant. Veldig enkelt.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

- Ja, og så har jeg on-spot i tillegg. Jeg har aluminiumsskjermer og der er plass nok. Men denne bilen er en fjellgeit. Sist vinter la jeg ikke på kjetting en eneste gang.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

- Ja, det er bare en klips.

– Bruker du bilbelte hver gang?

- Ja, alltid. Klarer meg ikke uten.

– Når var du sist i kontroll og hvordan gikk det?

- To uker siden. De sjekket papirer og vekt. Jeg har til gode å bli tatt på noe med denne bilen, egentlig.

HYTTELIVET 

– Kjører du med skoene på?

- Ja, det gjør jeg. Ser ikke poenget med å ta dem av. Jeg vasker heller gummimatta av og til. Vi lever bedre med litt bakterier.

– Plusser og minuser ved førermiljøet?

- Man sitter veldig godt her når man blir fortrolig med rattjusteringen. Jeg var veldig plaget med nakke og skuldre tidligere og hadde med en ergoterapeut en gang jeg kjørte Scania, og fikk beskjed om å ikke ligge å kjøre. Rett i ryggen og rattet er da i en naturlig posisjon hvis du sitter og slapper av i håndleddet. Instrumenter er oversiktlige og varmeapparat er også helt OK.

– Hvor nær bilen ser du asfalten?

- 6,4 meter

– Sikt og blindsoner for øvrig?

- Jeg har kamera på høyre hjørne og bak, så jeg ser alt jeg trenger å se. Men jeg har byttet om på de utvendige speilene, slik at vidvinkelspeilet er øverst. Med solskjermen nede så jeg ikke hovedspeilet. Nå har jeg mye bedre oversikt. Skjønner ikke at ikke DAF har tenkt på det selv.

– Sover du godt? Er seng og gardiner OK?

- Ja, jeg sover godt og her blir stummende mørkt. Kjempebil å bo i, men jeg har investert i ekstra overmadrass.

– Hvordan fungerer kantina? Hva med kjøleskap og muligheter for å smøre mat?

- Helt supert. Kjøleskapet låses i fremre posisjon så man lett får tak i kald drikke mens man kjører. Dessuten er det magnetisk lokk på det. Smørefjølen i dashbordet fungerer også slik den er tenkt.

– Høyde fra gulv og ned?

- 1,57 meter - 4 trinn

– Hvor ofte går du inn og ut?

- Rundt 20 ganger for dagen, tenker jeg.

– Bevegelighet, fortell om gulvplassen?

- Jeg liker at det er en liten forhøyning mellom pedalene og gulvet i midten. Da blir skitt og sand der nede. Da jeg kjørte Actros med helt flatt gulv var det et irriterende problem, syns jeg. Driver du å legger på kjetting eller noe annet som haster, har du ikke tid til å ta av og på sko. Da må det skje litt fort.

– Hva bruker du passasjersetet til?

- Tørking av arbeidsjakke og regntøy, stort sett. Jeg kjøpte jo luksusstol der også, men det var liten vits i.

– Har du nok lagerplass?

- Syns det er greit. Jo mer du har jo mer samler du på. Jeg har alltid for mye med meg. I midten oppe er det micro og bagen går i overkøya. Store rom under køya også.

– Hva med innvendig speil og belysning?

- Veldig god, trinnløs, belysning, men ingen speil.

– Er solskjermer lett å betjene, og ikke minst; virker de?

- Lett å betjene, selv om de er uten strøm. Jeg måtte kjøpe en ekstra dings hos DAF for å blende sprekken ute i hjørnene. At ikke det er standardutstyr er for meg en gåte. Det er flaut, egentlig.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

- Jeg fikk jo egentlig bestemme, men denne brunfargen er litt tristere enn jeg fikk inntrykk av på bildet. Aller helst ville jeg hatt treverk, så gammeldags er jeg. Men jeg er mest glad i mørke farger.

– Noe som støyer eller klirrer? Vindsus?

- Ingen verdens ting.

– Er det andre småting som irriterer deg?

- Jeg kunne tenkt meg lokk på de åpne skuffene i dashbordet, så man fikk skjult alt rotet inni. Og jeg savner en skuff med plass til A4-ark. Vi har en bunke med deklarasjonsskjema når vi kjører ADR og de må jeg brette for å få plass til dem. Dette er første bilen jeg kjører som ikke har plass til slikt.

– Hva gjør deg glad i løpet av en arbeidsdag?

- Det er vel at alt går etter planen og været er bra. Jeg kjører defensivt og er stort sett i godt humør uansett. Ser ikke vitsen med å stresse i trafikken lenger, selv om jeg gjorde det før.

KJØREEGENSKAPER 

– Retningsstabilitet, tør du ligge på hvitstripa?

- Den går som et lokomotiv. Ingen krengning å snakke om heller, selv med topptunge containere.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

- Mest automat, men når den står i Eco må man trykke på knotten på enden av spaken, før man får giret ned manuelt. Det syns jeg er dumt, spesielt om vinteren når ting skjer fort og man må raskt ned i gir. Et par kjappe nedgiringer burde overstyre Eco-modus uten at man måtte via den knotten. Da kan det være for sent hvis noe uforutsett stenger veien og så står man der, midt i bakken.

– Hva tenker du om denne girkassa i forhold til andre du har kjørt?

- Den er 16-trinns og blant de absolutt beste, vil jeg si, selv om I-shift nok er et hakk bedre.

– Retarder, automat eller manuell?

- Bruker begge deler. Jeg har MX-brems i tillegg til retarderen. Nedover lange bakker bruker jeg speed-limit. Da holder den satt hastighet hele veien ned, ved hjelp av motorbremsen og retarder. Jeg tror det sparer dekkene litt. Retarderspaken bruker jeg mest på flate veien. Den er så kraftig at den setter dekkspor i veien hvis jeg drar den på fullt. MX’en er i sterkeste laget etter min smak.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

- Ja, det er veldig bra. Savner kanskje en trinnløs avlastning så jeg kunne bestemt trykket selv. Her er det enten av eller på. I tillegg må bilen stå i ro hvis jeg skal lese av vekten på akslingene. Det er også en tulleting DAF har funnet på. Jeg er kaptein på denne skuta og vil vite sånt mens jeg kjører.

FØRERASSISTENTSYSTEMER 

– Hvilke fungerer bra? Og er det noen du savner?

- Jeg savner ingenting. Det er alt for mye som det er. Linjeassistenten er grei, men når det kommer snø på den varsler den med lyd hvert femte minutt, med beskjed om at den er skitten.

– Hvilke kobler du bort?

- Nødbrems kobler jeg ut når jeg nærmer meg steder jeg vet trigger den. Linjeassistent blir ofte koblet bort når jeg har veien for meg selv og velger idealsporet gjennom svingene.

– Har du opplevd automatisk nødbrems?

- Ja, det kan du trygt si. Det er en sjokkopplevelse første gangen og den slår inn på alt mulig. Jeg pleier å slå den av der jeg vet den blir trigget. Verkstedet i Bergen har forsøkt å vinkle den og tape den og alt mulig. Personlig tror jeg den står for høyt. Den er i hvert fall ikke laget for Norge. Hva skjer hvis det er glatt når den slår inn, tenker jeg. Den slipper jo igjen med en gang, men takler ABS’en det, eller havner man i skrens? Det tar noen sekunder før hjulene begynner å rulle igjen. DAF i Norge gjør det de kan, men det virker ikke som fabrikken tar nok tak i problemet. Jeg har tilbudt dem å være med, og jeg har sendt både bilder og film til Holland.

INSTRUMENTPANELET

– Har du hatt opplæring på bilen? Er det noe du savner å vite?

- Nei på begge. Jeg leste instruksjonsboken og føler jeg vet det jeg trenger å vite.

– Konkurrerer du med deg selv eller andre på drivstofføkonomi?

- Med meg selv, hver dag. Jeg vinner av og til. Den går rimelig denne bilen. Jeg fører nøye regnskap på drivstoff på pc-en og holder aldri gassen i bunn opp en bakke. Jeg slipper den til jeg merker at farten begynner å minke og så holder jeg den like over der. Farten blir den samme, men forbruket blir mindre. Øyeblikksforbruket bekrefter det. DAF går mye billigere enn de andre bilene jeg har kjørt, så økonomisk sett er den en god bil å eie. .

– Hvilke tre funksjoner bruker du mest, og stoler du på elektronikken?

- Forbruk generelt og øyeblikksforbruk spesielt. Jeg stoler på at det viser korrekt.

TELEFON, MUSIKK, NAVIGASJON

– Originalutstyr eller ekstern leverandør?

- Jeg fikk anlegg og navigasjon fra Pioneer, fordi DAF ikke kunne levere originalt utstyr som tok inn DAB. Jeg har også Apple Carplay og har nettopp kjøpt induktiv lader til mobilen.

– Propp i øret eller bilens høyttalere til telefon?

- Propp i øret. Folk klager på lyden når jeg snakker i mikrofonen i bilen.

– Streamer du musikk eller bruker du radio?

- Veldig mye radio og podcaster. Mye lydbok også. Det er nok av høyttalere her i hvert fall.

KONTAKT MED KONTORET

– Hvordan får du tildelt oppdrag?

- Det går på telefon med avdelingen jeg kjører for.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

- Manuelt, en gang i måneden.

LASTEBILDESIGN

– Hvilken lastebil synes du er den peneste gjennom tidene?

- For meg blir det Scania sin R-serie. Gjerne med snute. Jeg likte den gamle Scania’en jeg.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 07 2019. Flere bilder under.

Spesifikasjoner: DAF XF-530 FAS, Euro6, 6X2

Serviceavtale: Den beste, Multisupport Flex Care

Finansiering: Leasing

Tatt i bruk: Registrert 19.april 2018. Da vi var med på tur hadde den rullet 162 500 km.

Type kjøring: Krokcontainer for Ragn Sells i Hordaland. Mye Voss - Bergen og av og til østover. Kjører også litt for andre kunder.

Påbygg: Krokløft fra VDL, kjøpt av SmartContainer AS. Bakerst henger en krokhenger fra NorSlep.

Oddgeir Selle, 62 år
Bosted: Rubbestadneset
Fartstid: 42 år

Kjørt mest: Volvo, Mercedes Actros, Scania og nå DAF
Hva gjør du om ti år? Da har jeg nettopp gitt meg med å kjøre bil

Sjåførens melding
til fabrikken:

DETTE ER GENIALT:

– Klossen i døren som hindrer vindsus, og kanskje kjøleskapet, som enkelt kan betjenes under kjøring.

DETTE BØR FORBEDRES:

– Nødbremsen, helt klart. Den er überivrig og reagerer på skilt og alt mulig. Dessuten er inntaket til luftingen i setene plassert slik at det blokkeres hvis jeg ikke tar bort dyna i sengen. Det burde vært plassert lavere enn senga.

Artikkelen er en del av vårt tema om TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.096