To italienske brødre og en amerikaner skal produsere i Tyskland
Iveco og FPT er som kjent brødre gjennom at de er eid av CNH Industrial. Sistnevnte har kjøpt aksjer i Nikola. Og nå har de sammen varslet Joint Venture.
Nikola TRE er riktignok i første rekke en batterielektrisk bil, men den viser altså vei mot neste trinn, som er brenselcelleteknologi, altså hydrogen.
Iveco har allerede et chassis-anlegg i Ulm i Baden-Württemberg, en region som jobber med å bli ledende innenfor brenselcelle-mobilitet. Området har fra før en sterk bilindustri.
I tillegg har den tyske forbundsregjeringen nå lansert sitt utkast til hdrogenstrategi, og har tenkt å bruke to milliarder euro (!) til å finansiere hydrogeninnovasjon.
I første trinn av Iveco/FPT/Nikola-prosjektet skal det investeres 40 millioner euro for å oppgradere produksjonsanlegget, med hovedfokus på sluttmontering av kjøretøyet. Produksjonsstart er antatt å bli første kvartal 2021, med leveringsstart av Nikola TRE samme år.
De første modellene som går i produksjon, vil være batteri-elektriske 4x2 og 6x2 trekkvogner med modulære og skalerbare batterier med kapasitet på inntil 720 kWh og en elektrisk drivlinje som leverer inntil 480 kW kontinuerlig effekt.
Brenselcelle-elektriske versjon, bygd på samme plattform, vil bli testet under det EU-finansierte H2Haul-prosjektet i løpet av 2021 med mål om markedslansering i 2023.
Nikola TRE er basert på den nye IVECO S-WAY plattformen og integrerer Nikolas lastebil-teknologi, betjeningsorganer og infotainment.
Testing er antatt å starte midtveis i 2020 med prototyper som vil bli vist på nyttekjøretøy-utstillingen IAA 2020 i Hannover i Tyskland kommende september.