23948sdkhjf

Steinbra dager med FMX

Volvos anleggsbil og sjåfør under lupen i vår serie "Etter noen mil".

Gradestokken viser pluss. Anders Venner har derfor satt igjen både plog og saltbøsse hjemme. Volvo FMXen blir lastet på Åsland pukkverk, og vi blir med på turen til Vestby.

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

– Det er enkelt. Med en knapp på fjernkontrollen funksjonstester jeg alle lys før jeg går inn i bilen. Dekktrykk og alt annet ser du i displayet når du skrur på tenninga, så det er ikke så mye som må gjøres. Jeg bruker også Volvos app. Der kan jeg sjekke nivåene på for eksempel drivstoff og motorolje, og ikke minst starte webastoen. Det er jo helt klart en fordel å bare være én på bilen. Da vet man hva som er greia, og har kontrollen.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske fungerer OK?

– Begge deler er lett tilgjengelig. AdBlue er på venstre side bak hytta. Spylevæske fyller jeg i front, uten å måtte åpne grillen.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

– Har ikke hatt behov for å legge kjetting, men vet godt hvordan det gjøres. Skjermene er lette å ta av hvis det skulle være behov for det, men jeg får god nok klaring ved å heve bilen litt.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Godt spørsmål. Det har jeg ikke gjort selv på denne bilen. Med 20 års erfaring som bilberger så ser jeg uansett ikke på det som en stor utfordring.

– Når sjekket du dekktrykket sist?

– Ved oppstart. Det hender at den viser «sjekk dekk» i displayet. Én gang har jeg måttet fylle luft, og én gang måtte en sensor skiftes.

– Bruker du bilbelte hver gang?

– Ja, jeg gjør det. De gangene det ikke er på, er i tilfelle på korte distanser inne på områder hvor vi laster eller tipper. Jeg kan fjernstyre tippen fra utsiden av bilen. Enkelte steder kan det være lokale utfordringer, som gjør at det blir litt ut og inn av bilen. Da er gjerne beltet av til jobben er gjort.

– Når var du sist i kontroll og hvordan gikk det?

– Det husker jeg ikke … Kanskje 3–4 uker siden? Jeg hadde i hvert fall ikke lass på bilen. De har alltid bare sjekket vekt når jeg har vært innom, og det har gått greit. Bevisst så laster vi litt under grensen. Det er greiere å ta en ekstra tur, enn å risikere å bli tatt med overvekt.

HYTTELIVET

– Kjører du med skoene på?

– Nei! Skoene står under pedalen for rattjustering. Har likevel gummimatte, for det hender at sjefen eller en vi leier inn også kjører. Det er klart det kan være litt utfordrende med våte sko, så normalt pleier jeg ha et håndkle som de kan stå på. Døra burde absolutt dekket det øverste stigtrinnet.

– Plusser og minuser ved førermiljøet?

– Alt er innenfor en armlengdes avstand. Setet har også aircondition, noe som er perfekt om sommeren. Det reduserer fuktigheten en viss plass, for å si det sånn.

Armlenet kunne helt klart vært bredere! Er vel ikke så mange trailersjåfører som har underarmer som en pygmé, så det hadde vært greit. Rattet syns jeg er helt greit, det har enkle og funksjonelle knapper. Det er likevel litt synd at styrekule ikke er tillatt.

Klimanlegget funker også. Det står stort sett på auto. Bilen blir ellers fort varm ved bruk av webastoen. Det er selvfølgelig ikke samme komforten her som i en FH, men nå er ikke denne bilen bygd for å ture hundrevis av mil om dagen heller. Hvis det er fullt opp, så kjører jeg gjerne ca. 30 mil på en arbeidsdag.

– Hvor nær bilen ser du asfalten?

– Det vet jeg ikke.

Vi måler og finner ut at det er 4,35 meter, når Anders sitter tilbakelent i normal kjørestilling.

– Sikt og blindsoner for øvrig?

– Er egentlig ganske grei oversikt. Speilet i front står fast slik det står. Det burde vært justerbart, og hatt en annen utforming slik at du fikk med hele fronten. Hadde det vært hengslet likt som på FH-en så hadde det vært jævla fint. På en tidligere modell var det vel på midten, det var egentlig bedre.

– Sover du godt? Er seng og gardiner OK?

– Jeg sover jævlig godt ja. Sover gjerne litt i bilen mellom slagene når vi holder på med brøyting. Da må vi bare gripe sjansen når det blir en mulighet. Jeg bare legger hodet bakover, eller hiver meg i køya. Det er vel kanskje brøyting og fresing av asfalt jeg syns er mest kult med denne kjøringa. Det er sikkert fordi du da gjør ting som krever litt mer fokus, men da blir du jo fortere trøtt også …

– Hvordan fungerer kantina? Hva med kjøleskap og muligheter for å smøre mat?

– Det er ikke mikro her, men jeg har kjøleskap. Det fungerer helt fint. Jeg spiser ellers ofte i brakka på gården til Anders – sjefen altså. Han steiker rett som det er både egg og pølser. Det er det ikke mange sjefer som gjør det, altså – lager mat til sjåførene!

– Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– Det er vel fire trinn.

Vi måler igjen, og kommer frem til 1,35 meter.

– Hvor ofte går du inn og ut?

– Nei, normalt er ikke det ofte. På denne kjøringa går jo lasset av å på av seg selv. Kjører du kveld eller natt, må du gjerne laste selv. Da blir det jo ut og inn for hvert lass.

– Bevegelighet, fortell om gulvplassen?

Anders ser på motorkassen som er i mellom oss …

– Den er jo ikke der! Det som er kos i FHen er jo at du har flatt gulv og kan strekka på beina på en annen måte. Dette er jo en arbeidsbil som ikke er ment for å bo i, men at jeg savner mer plass av og til, det må jeg si at jeg gjør.

– Hva bruker du passasjersetet til?

– Når jeg skal vaske speilene på høyre side. Ellers har jeg ikke noe behov for det setet der.

– Har du nok lagerplass?

– Ja. Til denne kjøringen og sånn som vi har det i bedriften så er det nok.

– Hva med innvendig speil og belysning?

– Innvendige speil? Belysningen er ganske grei da …

– Har du ikke sminkespeil i solskjermen du?

– Åja – det der ja! Haha, jeg sitter jo ikke å sminker meg jeg da. Ihvertfall ikke når jeg kjører! Hehe, nå så du hvor lite oppdatert jeg var på dette.

– Er solskjermer lett å betjene, og ikke minst; virker de?

– Er ikke så ofte jeg bruker dem men ja, de funker. Spesielt er jeg fornøyd med den her på sidevinduet. Den kan skyves frem og tilbake slik at den ikke kommer i veien på noe vis. Nå er det jo ellers ikke så ofte at sola er et problem.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– Nja. Jeg syns sort skjuler møkka best, så jeg er vel ikke noen fan av lyse farger. For min del kan det godt være mørkest mulig. Ihvertfall i denne bransjen hvor det er så mye støv.

– Noe som støyer eller klirrer? Vindsus?

– Nei, ikke noe som jeg har lagt merke til. Hvis du slår på eksosen til tippen så hører du jo det ganske godt, spesielt ved pådrag. Når jeg tenker på de gutta som kjører med rake rør, så skjønner jeg ikke at de orker det bråket, selv om det ser tøft ut.

– Er det andre småting som irriterer deg?

– KOPPHOLDEREN! Den burde vært høyere! Setter du en brusflaske i den så ramler den jo ut i første svingen. Du må drikke halvparten før den blir stående. DAB-radioen er heller ikke noe å skryte av. Skrur jeg på arbeidslysene så forsvinner radioen. Den kommer og går. Det vil si, den går for det meste, men kommer sjeldent.

– Hva gjør deg glad i løpet av en arbeidsdag?

– Å føle at jeg blir godt ivaretatt. Når jeg blir stilt spørsmål om hvordan jeg ville gjort ting, blir lyttet til og tatt med på råd. God kommunikasjon er viktig. På en god dag på jobb kan jeg godt sitte å synge litt i bilen.

KJØREEGENSKAPER

– Retningsstabilitet, tør du ligge på hvitstripa?

– Ja, den er veldig retningsstabil! Du trenger egentlig såvidt holde i rattet. Du merker jo at det er en anleggsbil, men stabil er den.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

– Her er det automat. Det kommer an på lass og terreng om jeg overstyrer eller ikke. Må si at I-Shiften til Volvo er jævlig bra! Jeg liker at det girer når jeg vil det skal gire.

– Hva tenker du om denne girkassa i forhold til andre du har kjørt?

– Har hatt flere automatkasser før som jeg ikke har klart å kjøre med. Denne er annerledes. Min erfaring er at andre automatkasser oftere bomgirer. Dette avhenger også litt av vær og underlag da. Regner det, kan det hende antispinn slår inn, og også roter til giringa. Da må man gjerne heller kjøre i manuell.

– Retarder, automat eller manuell?

– Her er det kun motorbrems. Bruker den manuelt, og flittig. Er det fulle lass, så brukes den på full guffe. Effekten er grei nok, men veier du 50 tonn og kjører nedover, så må du jo hjelpe til med fotbremsen.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

– Ja. Når man er så heldig å ha løft på tandem og henger, så er jeg fornøyd. Begge deler løfter seg kjapt.

FØRERASSISTENTSYSTEMER

– Hvilke fungerer bra? Og er det noen du savner?

– Her er det kun cruisekontroll. Ikke noen førerassistent i forhold til sidelinjer og sånt. Det jo uansett du som sjåfør som må følge med, så kan ikke si at jeg savner det.

– Har du opplevd automatisk nødbrems?

– Nei.

– Hvilke hjelpemidler har du for å unngå blindsoneulykker?

– To kameraer, bak på bilen og bak på hengeren. Ellers må du gjerne finne en hjelpemann på uoversiktlige steder. Det skal sies at det faktisk er veldig mange forståelsesfulle kunder som skjønner at det ikke er alle steder man kan tippe.

INSTRUMENTPANELET

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, det er det. I tillegg er det fint er at man på høyre side i displayet kan legge inn egne favoritter. På venstre side vises det samme uansett.

– Hvordan finner du frem i menyene?

– Det første jeg gjør når jeg får noe nytt, er å kikke gjennom alt. Så, menyene ble jeg fort kjent med.

– Har du hatt opplæring på bilen?

– Ja, det fikk jeg av sjefen sjøl. Den var mer enn god nok. Hadde jo 90 prosent av kunnskapen fra før, og har jo teknisk innsikt, så det var null problem. I denne bransjen er man jo vant til å finne ut av ting, så det har vært grei skuring.

– Er det noe du savner å vite?

– Ikke som jeg har tenkt på, nei.

– Konkurrerer du med deg selv eller andre på drivstofføkonomi?

– Nei, gjør egentlig ikke det. Det blir som blir, men sist gang sjefen viste meg et sånt utdrag fra en app, så var jeg ihvertfall på grønt nivå.

– Hvilke tre funksjoner bruker du mest, og stoler du på elektronikken?

– Hold-knappen, varme i speilene, og opp/ned knapper for tippen blir mest brukt. Jeg stoler på elektronikken, men vekta er jo aldri hundre prosent. Ved forrige veiing skilte det litt på akslingene, men totalvekta stemmer godt. Siden draget på hengeren påvirker bilen, vil du få avvik på nyttelasten på bilen.

MULTIMEDIA OG DATA

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Både ja og nei. DAB-radioen er jo originalt, men jeg streamer faktisk radio istedenfor, siden den er så dårlig. Navigasjonen bruker jeg ikke. Stort sett vet jeg hvor jeg skal, men ellers foretrekker jeg Google Maps – det er faktisk mer presist.

– Propp i øret eller bilens høyttalere til telefon?

– Bruker stort sett høytalerene i bilen, men andre klager ofte på at de hører meg dårlig. Derfor blir det ofte til at jeg bruker Peltor headsetet til telefonsamtaler.

– Hvordan får du tildelt oppdrag?

– Stort sett per SMS. Anders sender melding om hvor og hva jeg skal gjøre.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort?

– Haha, sjåførkortet står i skriveren, og der står det. Jeg setter det i out ved brøyting, men hva som skal lastes opp og ned og frem og tilbake har jeg ingen anelse om. Savner egentlig skivene. Det fine med digital skriver er at man får opp i displayet når man må finne seg en rasteplass.

LASTEBILDESIGN

– Hvilken lastebil synes du er den peneste gjennom tidene?

– Scania, spesielt snutebil. 143 var dritfin! De siste modellene fra Scania syns jeg også er fine, spesielt de spesialbyggede snutebilene. Hadde du puttet girkassen til Volvo inn i en Scania – da hadde vi virkelig snakket.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 10 2019

Etter noen mil: Volvo FMX, Bjørneby AS

Spesifikasjoner: Volvo FMX 540, 2018-modell, fire akslinger, tandem med løft.

Serviceavtale: Sølvavtale hos Volvo.

Finansiering: Lånefinansiert via Volvo Finans.

Tatt i bruk: Ble vel tatt i bruk i fjor, men jeg begynte å kjøre den i februar i år.

Type kjøring: Mest kjøring mellom Asserud og Vestby for Åsland pukkverk. Til tider blir det også en del kjøring for andre oppdragsgivere. Om vinteren er det i tillegg brøyting og salting på E6 på oppdrag fra Vaktmesterkompaniet AS.

Påbygg: Sörling Goldstar – levert av Rich. Steen AS. Det er jo alltid en evig krangel om man liker Volvo eller Scania, slik er det med Maur og Sörling også ...

Anders Venner, 45 år
Bosted: Oslo
Fartstid: Startet i 97, egentlig før det også, men da hadde jeg ikke riktig førerkort... 22 år lovlig altså. 
Kjørt mest: Volvo og Scania. Jeg har vært innom alt mulig annet også, men de andre merkene snakker vi ikke om. Det er Volvo og Scania det går an å bruke. 

Hva gjør du om ti år?

Forhåpentligvis skjer det ikke noe spesielt, så jeg håper at Anders (sjefen heter også det ja) og jeg fortsatt jobber sammen. Jeg har forresten en splitter ny Ford Ranger pickup som jeg driver å brøyter småveier med – kanskje blir det mer kjøring med den også i fremtiden ...

Sjåførens melding til fabrikken:

Dette er genialt:

– Nå husker jeg fader ikke hva det heter, men den der elektriske servostyringa er genial! (Volvo Dynamic Steering – VDS – red.anm.) Her kan du vri på rattet med bare lillefingeren!

Dette bør forbedres:

– Dørene og vindu! Vinduene bør gå helt ned, og døra må dekke stigtrinnene! Slik vinduene er nå, blir man sittende på et rart vis om man må lene seg ut.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078