23948sdkhjf

Arbeidsomme veteraner i Larvik

De fleste forbinder nok navnet Tore Sam Sørensen med legendariske Bandar Abbas Express. Men han er også mannen som startet Containerservice i Larvik på 70-tallet. Bedriften lever i beste velgående, og i vognparken finnes det også noen veteraner.

Mannen som startet Containerservice AS i Larvik er ingen ringere enn legendariske Tore Sam Sørensen, og for de som ikke kjenner navnet tar vi en rask oppsummering. Tore Sam Sørensen jobbet som sjåfør hos Johan Evensen & Sønner AS i Sandefjord. Da Evensen påtok seg å kjøre forsyninger til den norske handelsflåte, fra Norge til Bandar Abbas, var Tore Sam førstemann ut. Til sammen kjørte han fem turer på Bandar Abbas, hvorav en av dem også var den raskeste turen som ble kjørt. Men den femte turen skulle bli den siste for Tore Sam.

Knivstukket

-Jeg sluttet som sjåfør hos Evensen den 5. juli 1970, klokka halv ni på kvelden. Jeg sto på en bensinstasjon utenfor Beograd i Jugoslavia og skulle tanke diesel. Det tok jo sin tid, i og med at jeg hadde 1200 liters tank på bilen. En jugoslavisk buss kom inn for å tanke diesel. Sjåføren var utålmodig og tutet på meg, jeg signaliserte at han skulle roe seg ned. Co-pilot Runar Torgersen kjørte fram bilen. Da kastet bussjåføren skoa etter oss. Den traff døra og det ble en rose i lakken. Da hoppet jeg ut og dro tak i slipset til sjåføren. Da kom passasjerene ut og alle ville sloss. En kar angrep meg bakfra og stakk en 15 cm lang kniv i ryggen på meg. Jeg segnet om, men fikk heldigvis rask hjelp. Ambulanse ble tilkalt, men jeg husker ambulanseturen med gru. En Ford Transit på diagonaldekk, i full fart på brostein, forteller han.

Tore Sam ble liggende på sykehus i Beograd i 14 dager, deretter ble det fly hjem. Kniven hadde gjort stor skade på nerver og på sykehus i Norge fikk han beskjed om at han ikke kom til å kunne gå igjen. Tore Sam hadde en jernvilje som sjåfør. Nå kom det godt med.

-Jeg var innom flere steder på opptrening. Jeg trente og trente. Fra å være 100% ufør, bedret det seg litt etter hvert. Jeg begynte å jobbe litt hos Evensen på Lasken igjen sier Tore Sam.

Starten på

Containerservice

En dag så Tore Sam en containerbil fra Drammen som kom til Sandefjord for å tømme containere.

-Da fant jeg ut at containerkjøring passet for meg. Det skulle vise seg å bli en suksess, legger han til.

Den første lastebilen var en Volvo F86 med containerlift som påbygg. Det ble kjøpt hos Schyttel og Krogsbøl på Slependen. Og med det var Containerservice i gang! Store kunder som Jotun og Jahres fabrikker fikk opp øynene for denne metoden å transportere avfall på. Etterhvert fulgte også også campingplasser, kornbønder og slakterier. Med tiden ble det flere kunder, flere biler og ansatte. På starten av 90-tallet startet firmaet også med krokbiler. Mari Sætre Sørensen kom inn i firmaet og sammen drev de firmaet og fikk etterhvert to sønner Tore Sam Jr og Tron William Sørensen som har vært med i firmaet fra barnsben av. De var ivrige og engasjerte som små gutter flest og lærte tidlig både å skru og kjøre store biler.

Fra en forsiktig start vokste firmaet Containerservice seg store og er i dag en betydelig aktør i Vestfold. De har også hatt en bil samt 50 containere i drift på Svalbard. Firmaet har alltid vært drevet som en familiebedrift og blir det den dag i dag, nå av andre generasjon Sørensen

Volvo NB88

-Volvo NB88 er en 1970-modell. Den ble bygd opp for å se ut som den pappa startet med da han satte i gang firmaet i 1972. Den gikk internt hos et firma som het Dentor fra -85 til 2005. Vi kjøpte den og satte den i stand. Den var ferdig i 2012. Turboen hadde koksa i stykker, og det var mye feil med motoren. Det endte med at vi byttet motoren. Vi fikk tak i en delebil i Dalen. Det var rust i gulv, skjermer, og vi byttet dørene. Ellers var den veldig bra teknisk. Da den gikk i interntransport hos Dentor ble den satt på verksted for reparasjon så fort noe teknisk var galt, forteller Tore Sam Sørensen Jr.

Nå hadde aldri Tore Sam Sr. noen N88, men en N86. Kuriøst nok har Containerservice fortsatt noen containere som har hengt med her fra starten.

-Vi tar vare på det vi har ved eget verksted, der vi sveiser opp skader, bytter bunner etc. Dagens moderne bedrifter har ikke følelse for slikt, legger han til.

Påbygget er forøvrig en dobbeltlifter, kjøpt hos Blom Bil & Motor i Göteborg. Det er trolig snakk om en Joab-lift, uten at de er helt sikre på det.

Volvo F12

Volvo F12eren ble kjøpt i 1995 av Skrot-Kalle i Sverige. Det er snakk om en 1988-modell som opprinnelig gikk som komprimatorbil i Stockholm. Med en 22 m2 komprimator av amerikansk type, var den veldig baktung. Hos Containerservice har den kjørt papp samt dekkretur. Den har bare gått 375.000 km og er helt strøken, spesielt innvendig.

-Det eneste vi har gjort er å bytte en skjerm, samt opplakkering. Det er utført på vårt eget verksted. Det er broren min William som er den teknisk anlagte og både skrur, sveiser og lakkerer på eget verksted, avslutterTore Sam Sørensen Jr.

Selv om det i dag er flest nye biler på gårdsplassen er interessen for veteranbiler stor. Volvo NB88 og F12 er de som er ferdige, men flere er på gang. Blant annet en Scania 113 trekkvogn som blir veteran i 2021. Ellers jobber de også med en Scania 140 krokbil som de ser fram til at skal bli ferdig. Det er ingen tvil om at familien Sørensen har bestemt seg for å ta vare på historien som Tore Sam Sørensen Sr. dro i gang for 48 år siden!

PS: Se flere gamle bilder fra Containerservice i vår faste Fra det gamle album... bak i bladet.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 07 2020

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078