23948sdkhjf

Uro i Girteka

Flere medier har meldt om økende misnøye blant Girtekas sjåfører. Dette skjer etter at selskapet skal ha redusert den daglige godtgjørelsen. Det skal være en skarp tone mellom ledelse og sjåfører, men dette avvises av Kristian Kaas Mortensen.

Det litauiske nettstedet 15min.lt meldte den 17.04.2020 om at det vil bli streik blant Girteka sine sjåfører fra mandag morgen klokken 09:00. Dette skjer, ifølge nettstedet, som en følge av at den daglige godtgjørelsen til sjåførene kuttes med ca 15%. Kilder 15min.lt har vært i kontakt med, sier at oppdragsmengden har økt når det gjelder transport av medisiner og matvarer, og hevder at selskapets ledelse bruker koronakrisen som påskudd for å senke lønnen.

Flere skriver det samme

Nettstedet trans.iNFO melder også om den samme streikefaren, og forteller at sjåførene i tillegg til inntektsreduksjon, også kjemper for å unngå personlig trekk av dieselkostnader. Saken nyanseres med at flere sjåfører også viser forståelse for at Girteka nå må kutte kostnader i en periode.

Girteka Logistics svarer

Tungt.no kontaktet Kristian Kaas Mortensen, Director - Strategic Partnerships, i Girteka Logistics, og stilte følgende spørsmål:

- Stemmer det at sjåfører sier at de parkerer på mandag klokken 0900?

- Er det fra ledelsens side snakk om midlertidig eller permanent reduksjon i lønn?

- Går ledelse/administrasjon ned tilsvarende i lønn, eller er det kun sjåførene?

- Kan du utdype/kommentere hva situasjonen er?

Vi fikk raskt et generelt svar.

Mortensen forteller at Girteka Logistics, som næringslivet forøvrig, påvirkes sterkt av koronakrisen. Dette fører til reduksjon av antall transportoppdrag. Om reduksjon av lønn/godtgjørelse skriver han følgende:

- Vi reduserer ikke lønnen til sjåførene våre. Vi har betalt en høyere daglig godtgjørelse enn normalt, men på grunn av dagens økonomiske situasjon har vi nå foretatt midlertidige korreksjoner. Dette, og flere slike tiltak, berører hele selskapet. Vi gjør dette for å beskytte så mange arbeidsplasser som mulig inntil vi ser en bedring etter COVID-19 og den økonomiske krisen Europa nå står overfor.

Videre skriver han at Girteka Logistics ønsker at de midlertidige korreksjonene skal være av så kort varighet som mulig, før han til slutt presiserer at selskapet ikke har noen lastebiler som står på grunn av krise, streik eller andre omstendigheter.

Den skarpe meldingen

Tungt.no har i likhet med trans.iNFO fått tilgang til meldinger som angivelig skal være sendt fra ledelsen i Girteka Logistics til selskapets sjåfører. Meldingen du ser på bildet under har også vært postet i FB-gruppen yrkessjaforen.no, uten at mange har skjønt innholdet. Tungt.no har fått den oversatt til følgende:

"God dag kjære sjåfører, kravet deres er ubegrunnet. Vi ser uansett alt. I denne situasjonen kan ikke selskapet tilby dere høyere lønn, som lovet tidligere. Sjåfører som ikke er enige i dette, kan ta kontakt med sin manager, og si at de ikke er villige til å jobbe i henhold til disse vilkårene og be om å få kjøre hjem. Deretter vi manageren sende deg til der bilen skal leveres, for så å reise hjem. Alle sjåførene som på mandag vil stoppe, selv bare for en time, vil bli straffet (i form av bot, red.anm.) og øyeblikkelig oppsagt. Takk for forståelsen."

Ikke sant

Det har ikke lykkes Tungt.no å verifisere om denne meldingen faktisk er sendt av ledelsen i Girteka Logistics. Da vi sendte skjermdump og oversettelse til Kristian Kaas Mortensen, for å få en kommentar, var svaret kort og konsist:

- Dette er ikke sant. Helt sikkert.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078