23948sdkhjf

Vålerengatunnelen blir en omveg

En av Oslos mest trafikkerte tunneler får halvert kapasiteten. Det betyr at rundt 65 000 kjøretøy blir berørt hvert døgn.

I første omgang er det nordgående løp i Vålerengtunnelen som kommer til å være stengt fra 8. juni, og fram til månedsskiftet september - oktober.

Så stenges sørgående tunnel-løp for oppgradering. Det blir stengt fram til februar 2021.

Ett løp i tunnelen skulle vært stengt fra 20. april i år, men på grunn av koronakarantener ble stengningen utsatt. Prosjektleder i Statens Vegvesen Stian Ellingsen vil ha så lite trafikk i tunnelen som mulig.

– Hvis alle som kjører bil i dag fortsetter å bruke bil etter 8. juni får vi et stort køproblem, sier Ellingen i en pressemelding.

- Trafikk som skal til og gjennom Oslo bør finne andre ruter enn Vålerengtunnelen. Å bruke den blir en omveg, ikke en snarveg, sier Ellingsen. Han legger til at denne gang kan ikke Vegvesenet gjøre som da Bryn-tunnelen var stengt å oppfordre til bruk av kollektivtrafikk.

– Vi ber de som kan om å gå eller bruke sykkel. De som må kjøre oppfordres til å velge andre ruter eller reise til andre tider, sier prosjektleder Stian Ellingsen som legger til at hjemmekontor også er et godt alternativ.

Arbeidet på tunnelen startet allerede i januar i år med nattstenging. Fra 8. juni starter arbeidene for alvor inne i tunnelen som følge av strengere krav til sikkerhet.

Målet er å skifte ut alt sikkerhetsutstyr i tunnelen, og det skal bygges nye rømningsveger. Samtidig skal Statens vegvesen forsterke tunnelen på vegne av Bane NOR som skal legge nye spor på tunneltaket.

Det er flere muligheter for å komme til og gjennom Oslo uten å kjøre gjennom Vålerengtunnelen. Mer om dette på nettsidene til Statens Vegvesen.

Dette skal gjøres i Vålerengatunnelen

I likhet med de øvrige tunnelene som Statens Vegvesen har oppgradert i Oslo skal det gjøres omfattende arbeider i E6 Vålerengtunnelen.

  • Skifte ut alt sikkerhetsutstyr.
  • Forsterke tunnelen i forbindelse med Bane NORs prosjekt �?Kapasitetsøkning Brynsbakken�?.
  • Fjerne gammel betong, forsterke fjellet, tette for vanninnsig og bygge nytt tunneltak og nye vegger.
  • Bygge nye tekniske bygg.
  • Bygge ny renseløsning for vaskevann i tunnelen (sedimenteringsbasseng).
  • Oppgradere eksisterende rømningsveier og lage flere nye.
  • Forbedre brannbeskyttelsen.
  • Reparere skadet betong.
  • Skifte ut det elektriske anlegget.
  • Reparere skader i vegbanen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141