23948sdkhjf

DAF stadig mer fremsynt på nødbremsen

Halvparten av sjåførene TransportMagasinet har intervjuet i miltestene de siste årene, har opplevd uønskede hendelser med AEBS. Nå kommer DAF med kraftig oppgradert system.

SIKKERHETSTEKNOLOGI: Nederlandske DAF har i disse dager introdusert tredje generasjon av sitt nødbremssystem AEBS som standard på modellene LF, CF og XF.

AEBS-3 skal ifølge DAF gi opptil 100 prosent autonom nødbremsing i hastighet opp til 80 km/t. Poenget er som man skjønner å unngå kollisjoner - eller redusere skaden - i situasjon hvor sjåføren selv hadde reagert for tregt.

Ulempen er selvsagt når det reagerer for raskt, les Oddgeir Selles opplevelse i linken under.

I nyeste generasjon benyttes en mer nøyaktig dobbel radar med 16 antenner (mot tidligere 7) for å overvåke både området nær og litt lenger unna kjøretøyet (se illustrasjon under).

DAF hevder dette er den beste og mest effektive langdistansesensoren i klassen, som kan registrere objekter opptil 250 m unna (mot tidligere 200) - altså at den har bedre tiud til å reagere.

I tillegg kommer ny nærområdedekning med hele 120 grader scannevinkel mot tidligere 50 grader. Dette gjør at systemet nå tidligere registrerer kjøretøy på vei inn fra siden . Det skal, fortsatt ifølge DAF, fungere selv i tøffe værforhold og i situasjoner med dårlig sikt, f.eks. ved tåke eller lav sol.

AEBS fungerer som før i samspill med kjøretøyets bremse- og stabilitetsstyringssystemer. Via lydsignaler, visuelle varsler og et kraftig bremserykk, varsler systemet sjåføren om at vedkommende må reagere for å unngå kollisjon.

Hvis sjåføren likevel IKKE reagerer, vil lastebilen automatisk starte nedbremsing.

Så spørs det da, om norske sjåfører tør stole på AEBS etter å ha lest det nyeste TransportMagasinet (kommer ut i neste uke). Glemt å abonnere? KLIKK HER :)

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062